Voor veel mensen in het publiek is een presentatie het ideale moment om eens goed na te denken over de plannen voor het weekend, de volgende vakantie of de boodschappen die vanavond nog moeten worden gehaald.

Dat is toch een beetje jammer als jij net een ochtend hebt zitten zwoegen op die presentatie. Daarom drie tips die je kunnen helpen om de aandacht vast te houden van je publiek.

1. Rustig aan met Powerpoint

Hoe verliepen al die presentaties in het pre-Powerpoint-tijdperk? Die vraag lijkt vandaag de dag nauwelijks meer te beantwoorden. Want Powerpoint is inmiddels net zo'n vanzelfsprekend hulpmiddel bij presentaties als een glaasje water. Powerpoint is makkelijk voor de spreker – die op elk moment weet waar hij is in zijn verhaal. En het kan aangenaam zijn voor het publiek – dat telkens weer wat nieuws krijgt te zien.

Maar vaak heb je het als toehoorder na drie slides wel weer gehad. Zeker als elke slide weer volgepropt staat met bullet points en je het verhaal van de spreker zo ongeveer woord voor woord kunt meelezen op het scherm.

Daarom kan het geen kwaad om het Powerpoint-gebruik enigszins te matigen of – en dit is voor de echte durfals – Powerpoint helemaal niet te gebruiken. Gebruik afbeeldingen, cartoons of foto's om je verhaal te verlevendigen, geen eindeloze opsommingen die toch niet blijven hangen.

2. Gebruik humor

Veel presentaties zijn vaak dodelijk saai. Niet in de laatste plaats door de eerdergenoemde bullet points. Hoe houd je wel de aandacht vast? Als ik terugdenk aan mijn tijd op de middelbare school en de universiteit waren het vaak de docenten die veel humor gebruikten, die succesvol waren in het overbrengen van een boodschap.

De geschiedenisleraar die van zijn lessen een soort cabaretvoorstelling maakte, was toch een stuk populairder dan de aardrijkskundedocent die de saaie verhalen vertelde terwijl hij de halve les onleesbare dingen op het bord kalkte.

Humor werkt. Zelfs als je niet een klas lastige pubers voor je hebt. Een goede grap of een leuke anekdote aan het begin van je verhaal kan ervoor zorgen dat de interesse van het publiek meteen wordt gewekt.

3. Betrek het publiek

Een andere les van de middelbare school is dat je de aandacht van kinderen eh… collega's vasthoudt door ze af en toe bij de les te betrekken.

Je toehoorders betrekken bij je presentatie kan op een heel makkelijke manier: bijvoorbeeld door te vragen of ze hun hand willen opsteken als ze product A gebruiken (of juist niet). Een alternatief is dat je een korte quiz houdt, waarbij mensen die het goede antwoord hebben gegeven mogen blijven staan (het 'petje op, petje af'-idee).

Ruim ook tijd in waarin het publiek vragen kan stellen. Dat kan aan het eind van je presentatie, maar je kunt die mogelijkheid ook tijdens je presentatie bieden, bijvoorbeeld als je klaar bent met de behandeling van een bepaald onderwerp.

Bron: Techworld