Iedereen die dit artikel leest, weet meer van computers en IT af dan ik. Toch krijg ik regelmatig de vraag van mensen of ik hen niet even kan komen helpen met een probleem op hun computer.

Als je 'iets met IT' doet, ben je in de ogen van hele volksstammen immers al snel de handige nerd die voor elk technisch probleem een oplossing heeft. En dus doen mensen al snel een beroep op je als ze tegen iets aanlopen.

Met name mijn bovenbuurvrouw schiet me regelmatig aan als ze weer eens een IT-probleem heeft waar ze zelf niet uitkomt. De lijst met zaken die ik in de loop van de jaren voor haar heb gedaan is lang: virussen verwijderen, een VPN client installeren en verbinden met de universiteit, filmpjes van YouTube lokaal opslaan, de toetsenbordinstellingen veranderen, aangifte versturen naar de belastingdienst, uitleggen dat een mail waarin staat dat je computer is geïnfecteerd met een virus niet automatisch betekent dat je pc ook daadwerkelijk is besmet etc. etc.

No, I will not fix your computer

Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde systeembeheerder die tijdens zijn werk al genoeg vragen krijgt van gebruikers, niet echt staat te springen als een familielid, kennis of buur weer eens langskomt met een pc-probleem. Terwijl de rest van de familie dan aan de taart gaat, mag jij dan de slecht onderhouden computer van oom Karel op orde gaan brengen.

De vraag is: hoe kom je daar onderuit? Je kunt natuurlijk een T-shirt kopen met de tekst 'No, I will not fix your computer' (en waarschijnlijk hangt die al lang bij je in de klerenkast ;) ), maar er zijn natuurlijk ook wat subtielere manieren om onder dergelijke verzoeken uit te komen. Een paar strategieën:

1. Zeg dat je er geen zin in hebt

Wees gewoon eerlijk. Als je hoofd er niet naar staat om het zoveelste computerklusje voor bekenden op te lossen, leg dan uit dat het ook een beetje gek zou zijn om aan een bevriende loodgieter te vragen of hij niet even naar die verstopte gootsteen kan kijken. Waarom vragen mensen aan IT'ers dat dan wel? Je moet voor je werk al voldoende pc-problemen oplossen; in je vrije tijd doe je daarom liever iets anders.

2. Zeg dat je er geen verstand van hebt

Oké, zeggen dat je geen verstand hebt van een computerprobleem zal er niet bij iedereen even makkelijk ingaan, maar met wat overtuigingskracht moet het lukken. En het kan nog kloppen ook. Dat je voor je werk Unix-servers beheert of in C# programmeert, betekent nog geenszins dat je een ster bent in het maken van Powerpoint-presentaties of alles weet van het verwijderen van rode ogen met Photoshop.

3. Zorg dat ze het de volgende keer zelf kunnen oplossen

Leg uit wat je doet en hoe je het doet. Grote kans dat degene die nu nog je hulp moet inroepen, de volgende keer zijn eigen boontjes kan doppen. Toegegeven, het kost de eerste keer wat meer tijd, maar het voordeel is wel dat je vriend je hulp niet nog een tweede of derde keer hoeft in te roepen vanwege hetzelfde probleem.

Leg uit dat ze bij internetproblemen de helpdesk van hun provider moeten bellen of mailen. Dring er bij mensen op aan dat ze software-updates binnenhalen en een virusscanner en een firewall installeren en de meeste security-problemen zijn voorbij (wel jammer dat daar dan weer allerlei firewall-gerelateerde problemen voor in de plaats kunnen komen).

4. Verpruts het

Ook al weet je de oplossing voor een bepaald computerprobleem, je kunt natuurlijk altijd veinzen dat je totaal geen idee hebt hoe je het moet oplossen. Grote kans dat ze dan de volgende keer iemand anders vragen. Probleem opgelost – voor jou althans.

Of help gewoon

De bovenstaande tips zijn natuurlijk vooral handig als je geen zin hebt om in je vrije tijd IT-problemen op te lossen. Soms kan dat echter best leuk zijn. Het rommelen aan andermans computer heeft bijvoorbeeld als voordeel dat je zelf nog eens wat bijleert. Soms heb je iets nog nooit gedaan en is dit een mooie gelegenheid om je kennis uit te breiden. Omdat het niet je eigen pc is, is het ook niet per se nodig dat je slaagt; je hoeft er zelf niet op te werken immers. Bovendien zijn degenen wier problemen je oplost, vaak erg dankbaar. Ik kan in ieder geval elke keer weer met een fles wijn naar huis als ik mijn buurvrouw weer eens te hulp ben geschoten.

Bron: Techworld