Dat stelt DME-aanbieder Excitor, sinds dit jaar zelf op de Nederlandse markt actief met een push mail oplossing (sic!). Bij het onderzoek, dat is uitgevoerd onder 100 grootzakelijke ondernemingen in het bankwezen, transport en commerciële dienstverlening, bleek dat in deze branches bij ruim tweederde van de ondernemingen in meer of mindere mate gebruik wordt gemaakt van push mail. Op de vraag of de IT- en mobiliteitsmanagers op dit moment 100 procent tevreden zijn met de gekozen oplossing, kon minder dan de helft van de ondervraagden positief antwoorden. Niet helemaal duidelijk is overigens of de ondervraagden wel grotendeels tevreden zijn of ontevreden.

De belangrijkste reden voor die ontevredenheid is de hoge investeringskosten (het aanschaffen van een duur, vaak tweede, apparaat) en de hoge kosten van het gebruik, met name in het buitenland. Andere redenen voor ontevredenheid zijn de compabiliteit (het niet kunnen draaien van andere applicaties op het betreffende apparaat en de integratie van het apparaat met andere applicaties, zoals een CRM systeem) en veiligheid. Overigens gaf van de ondervraagden die wel tevreden waren, ruim eenderde aan andere oplossingen op termijn te willen bekijken, maar dat hun huidige contractduur hen hiervan weerhoudt.

Bij 42 procent van de ondernemingen die push mail uitgerold hebben, wordt push mail maar door maximaal 5 procent van de werknemers daadwerkelijk gebruikt. Binnen de ondervraagde ondernemingen blijkt BlackBerry als push mail oplossing verreweg het meest gebruikt (50 procent van de ondervraagden, gevolgd door Windows Mobile (19,6 procent) en de combinatie BlackBerry/Windows Mobile (12,5 procent). Peter Kellenaers, managing director van Excitor in de Benelux. “Onze indruk is dat de markt nog zich nog in een premature fase bevindt waarbij veel ondernemingen nog bezig zijn met het testen van push mail en/of het ontwikkelen van een mobiliteitsstrategie." Bron: Techworld