Elke laatste vrijdag van juli is het System Administrator Appreciation Day. Vandaag is het de elfde editie van deze jaarlijkse dag waarop het de bedoeling is dat systeembeheerders in de watten gelegd worden voor wat ze de rest van het jaar te verduren krijgen.

Waarom een Sysadmin Day en geen nationale supermarktmedewerkerdag bijvoorbeeld? De reden daarvoor is volgens de initiator van Sysadmin Day dat de sysadmin elke dag van het jaar voor gebruikers klaarstaat. Hierbij is hij echter vaak onzichtbaar. De ‘normale status’ van systemen is voor een gebruiker dat ze gewoon werken. Daar ligt echter heel wat harde arbeid aan ten grondslag, waar men doorgaans niet zoveel over nadenkt. Wanneer de systemen niet meer werken of wanneer er een probleem is met de computer van een gebruiker, is dit daarentegen soms al snel de fout van de sysadmin en moet hij het maar even oplossen in de trend van “doe je toverkunstje, ik ga wel even een kop koffie halen”.

De sysadmin in de wereld van vandaag is een meer dan onmisbaar fenomeen. Zonder hem kan geen enkel bedrijf. Hij beveiligt systemen, zorgt dat gebruikers door kunnen blijven werken en denkt constant na over vernieuwingen die het systeem beter, efficiënter en betrouwbaarder kunnen maken. Een sysadmin houdt in essentie nooit op met studeren en verdiept zich altijd weer in de nieuwste technologie. Beheer is immers al lang niet meer hier en daar een programma installeren, troubleshooten en aan het eind van de week een nieuwe backup tape in een apparaat duwen.

Om al bovenstaande redenen en meer is het vandaag System Administrator Appreciation Day. Op deze dag kunnen gebruikers eens iets teruggeven aan de beheerder die het hele jaar alle problemen van gebruikers aanhoort en oplost. Mocht je dus geen sysadmin zijn; haal de ballonnen van stal, strooi de confetti uit, schrijf een gedicht, schaf wat speciaal bier aan voor straks en knuffel je sysadmin paars. Als je wel sysadmin bent; gefeliciteerd! En maak er een mooie dag van.

Bron: Techworld