Hierdoor kunnen de ongeveer 700 miljoen klanten van de veertien telecombedrijven die zich achter het initiatief hebben geschaard, met elkaar communiceren via instant messaging, zo schrijft CNet. De deelnemers zijn onder meer T-Mobile, Vodafone, Orange en China Mobile. MSN doet niet mee aan het initiatief omdat het zijn eigen mobiele instant messaging-programma aanbiedt. Bij het nieuwe initiatief zullen gebruikers moeten betalen voor uitgaande berichten. Inkomende instant messagingberichten zijn gratis. Op die manier wordt spam voorkomen, denkt Vodafone-directeur Arun Sarin. T-Mobile-topman Rene Obermann is ervan overtuigd dat het nieuwe im-inititiatief het dataverbruik van mobiele bellers zal vergroten. Toch zal het nog even duren voordat het interoperabele im-netwerk in gebruik wordt genomen. Naar verwachting zullen de meeste mobieltjes die volgend jaar worden verkocht, zijn voorzien van de im-mogelijkheid. Marktanalist Mark Newman van Informa is niet per definitie positief over het voorstel. Hij verbaast zich erover dat er zo weinig bedrijven meedoen die hun 'webbased' im-programma kunnen koppelen met het mobiele im-programma. "France Telecom heeft die mogelijkheid wel door Wanadoo-gebruikers via de im te koppelen aan mobiele im-gebruikers van Orange." Dat deze mogelijkheid verder nauwelijks voorkomt, kan een drempel vormen in de acceptatie, denkt Newman. Bron: Techworld