1. Er zijn geen upgrades meer

Op de site van Microsoft staan drie versies van Office 2010. De Professional versie (699 EUR), de editie voor Thuisgebruik en Zelfstandigen (379 EUR) en Office 2010 voor Thuisgebruik en Studenten (139 EUR). Als je op zoek bent naar een upgradeprijs, kom je bedrogen uit. Microsoft heeft namelijk besloten om Office 2010 niet langer als upgrade aan te bieden.

Na wat zoekwerk naar informatie over upgrades, vond ik het antwoord op de FAQ-pagina van Microsoft. Om zaken te “vereenvoudigen” heeft het bedrijf besloten om vanaf dit jaar geen upgrades meer aan te bieden.

Na de mislukkingen van Windows ME, Windows Vista, de Office 2007-ribbon en de Kin smartphones vind ik dit de slechtste beslissing die Microsoft tot op heden heeft genomen. Als je na deze vier megablunders nog geen naar gevoel krijgt bij Microsoft, dan zal dit upgradebeleid (liever nog: het ontbreken ervan) je wel ziek maken. Misschien is het nu het moment om de softwarekoning aan de kant te schuiven en voor een andere leverancier te kiezen.

2. Gratis alternatieve programma’s

Als we het hebben over andere opties, denken velen onmiddellijk aan een alternatief als OpenOffice. Deze suite heeft nog gebieden waarbinnen verbetering mogelijk is en loopt op grafisch gebied soms nog achter. Ik moet er wel bij zeggen dat ik Microsoft grafisch ook niet erg sterk vind, dus veel zul je met OpenOffice niet missen.

Andere alternatieven zijn Lotus Symphony van IBM, Docs van Google, Zoho en ThinkFree. Al deze programma’s bieden soortgelijke functionaliteit. Sommige voorzieningen zijn beter, andere minder dan in Office. Ze zijn wel allemaal gratis, dus probeer ze vooral uit.

3. Weinig echt aansprekende nieuwe features

Microsoft heeft de grote ronde Office-knop opnieuw ontworpen. Daarnaast hebben ze een Negeer-knop in Outlook ingebouwd die bepaalde e-mail onderwerpen delete en ook in de toekomst niet meer weergeeft. Ook is er een nieuwe knop Schermafbeelding waarmee je een screenshot van het programma kan maken. (Hetzelfde kon je altijd al met Alt-Printscreen doen.)

Word-bestanden kunnen rechtstreeks binnen Sharepoint opgeslagen worden. Je kunt nu miniatuurgrafiekjes binnen Excel-cellen aanmaken en ze naar wens verplaatsen. OneNote heeft nu kleurcodering. Wat betreft graphics, nieuwe foto tools maken het gemakkelijk om artistieke effecten aan afbeeldingen binnen Word, Excel of PowerPoint toe te voegen, maar deze halen het niet bij de standaardeffecten van pakketten als Paint Shop Pro, Photoshop of Corel Paint.

Nieuw is verder een voorvertoning bij het plakken van objecten (voorheen gebruikten we gewoon CTRL-Z wanneer het resultaat niet beviel) en is er een hagelnieuw drag-drop navigatiepaneel gekomen, maar die werkt alleen wanneer je Word Stijlen gebruikt voor koppen en subkoppen. Ook kun je nu video’s maken of presentaties naar video converteren vanuit PowerPoint – deze feature zou handig kunnen zijn, alleen wordt je enorm beperkt in de grafische mogelijkheden ervan.

Er zijn nog wat meer kleine features, maar ik denk niet dat je hier opgewonden van zou kunnen raken. Ze zijn zeker niet het volledige bedrag voor een nieuwe versie van Office waard.

4. De Ribbon is veranderd, maar het is nog steeds een onding

De Ribbon-balk is nu ook verplaatst naar Outlook en OneNote. Geweldig nieuws! Ik haatte de balk in Office 2007 en ik haat ‘m nog steeds. Na het weken geprobeerd te hebben, bleef ik het onding vervloeken. Uiteindelijk kocht ik het programma AddIn Tools om de Ribbon-menu’s om te vormen naar de oude vertrouwde Office 2003-menu’s. Daarna heb ik nog een vergelijkingstest uitgevoerd tussen een spreadsheet in Excel met Ribbon-structuur en een spreadsheet zonder. De handelingen in Excel met Ribbon duurden bijna twee keer zo lang.

De enige verandering in de Ribbon-balk die het vermelden waard vind, is de mogelijkheid om de menu’s naar wens aan te passen. Als ik gedwongen wordt om toch met de Ribbon te moeten werken, dan zou ik de menu’s zo omvormen dat ze er net zo uitzien als in Office 2003.

5. Tegelijkertijd documenten bewerken

Tot slot wil ik het nog even hebben over de nieuwe mogelijkheid tot het gezamenlijk bewerken van documenten. Eigenlijk is dat helemaal niet zo bijzonder.

Als je een document open laat staan op een computer en je probeert via een andere computer dit document via het netwerk te openen, dan verschijnt er een melding dat het bestand in gebruik is en kun je het document alleen lezen of onder een andere naam opslaan. Met Office 2010 kun je het origineel wel bewerken en met meerdere gebruikers tegelijkertijd aan hetzelfde bestand werken. De statusbalk van Office 2010 laat je weten wie er in het document zitten en wat ze aan het bestand wijzigen. Je kunt er ook documenten mee synchroniseren van harde schijf naar server.

Het is geen geweldige functie. Eigenlijk zaait het meer verwarring dan dat het iets oplevert, helemaal voor degenen die weten hoe Adobe Acrobat met dit soort zaken in het verleden is omgesprongen. Elke keer dat ik delen en collaboration in Acrobat toepaste, resulteerde dit in chaos omdat het origineel niet langer beschikbaar was en mensen vaak vergaten om versies op te slaan. Ook de optie van het synchroniseren van documenten vind ik niet bijzonder. Er zijn talloze programma’s die bestanden tussen apparaten kunnen synchroniseren, waaronder tussen servers.

Conclusie

Vergeet Office 2010. Het is het geld niet waard: de weinig goede nieuwe functionaliteit, de soms steile leercurves, de slechtere efficiency en de hoofdpijn.

Probeer een van de gratis alternatieven of geef de WordPerfect Suite van Corel een tweede kans. De professionele versie van Corel kost 100 euro minder dan Office, bovendien hebben ze ook nog een sterk gereduceerde prijs voor een upgrade.

Geef toe, Microsoft is nooit goed geweest met grafische software. Daarnaast werkt hun programmatuur traag, is het geheugenintensief en laat het je computer crashen wanneer je teveel afbeeldingen in hoge resolutie probeert te gebruiken. Corel en Adobe hebben zich altijd superieur aan Microsoft getoond op grafisch gebied. Misschien dat Adobe nog eens het idee opvat om een kantoorpakket naast zijn Creative Suite te lanceren. Bron: Techworld