Soluto is een klein Israëlisch bedrijf dat zich de frustraties van de eindgebruiker heeft aangetrokken en een einde wil maken aan problemen op pc’s. Het levert daartoe een klein programma dat zich in deze eerste versie specifiek richt op de opstartprocedure van de werkplek en hoe lang die duurt. De ambities voor de toekomst zijn echter groter. Dan wil Soluto ook andere problemen gaan tackelen.

Analyse van de opstartprocedure

Elke keer dat de pc wordt opgestart analyseert de Soluto-software de hele opstartprocedure. Het houdt bij welke drivers worden geladen, welke code wordt geladen, welk programma alvast wat caching pleegt enzovoort. Vervolgens presenteert het daarvan een helder overzicht in de vorm van drie tijdlijnen. Eén tijdlijn voor de programma’s en onderdelen waarvan Soluto zegt ‘daar kunnen we nog niets aan doen’, een tijdlijn voor de programma’s en onderdelen waarvan Soluto zegt dat ze ‘in potentie verwijderd kunnen worden’, en een tijdlijn met alle ‘no-brainers’, de software en drivers die zonder meer uit de opstartprocedure mogen worden verwijderd.

In een zeer overzichtelijke interface toont Soluto de resultaten van de ingrepen in de opstartprocedure

Van elke mogelijke aanpassing laat Soluto bovendien zien hoeveel vertraging die veroorzaakt bij het opstarten van de pc. Door vervolgens op een item op de tijdlijn te klikken, kan deze direct worden verwijderd of uitgesteld uitgevoerd. Het werkt helder en eenvoudig en kan ook voor de beheerder een grote hulp zijn bij het tackelen van de vaak erg vage opstartproblemen die gebruikers melden.

Grote database

Het mooiste aan Soluto is echter nog niet zozeer dat het de opstartprocedure goed kent en kan verbeteren. Het sterke punt is dat het een enorme database achter zich heeft staan, waarin het informatie verzamelt over drivers en softwarecomponenten die bij het opstarten van de pc een rol kunnen spelen. ‘PC Genome’ noemt Soluto deze eigen database, en alle informatie in deze database wordt vergeleken met de informatie die op een gebruikers-pc wordt verzameld. En die database… die wordt gevuld door alle gebruikers van de pc’s waarop Soluto staat.

Behalve dat in de database wordt bijgehouden welke software welke vertraging opleverde, wordt er ook informatie verzameld over de software, en hoeveel gebruikers voor verwijderen kozen en hoeveel voor het uitgesteld uitvoeren. En ook of men daarna in de problemen kwam en de wijziging moest terugdraaien. Kortom een hele creatieve manier van crowdsourcen.

Praat bij de koffieautomaat

Klachten over trage werkplekken zijn een euvel dat veel beheerders kennen. Menig gebruiker klaagt erover bij de koffieautomaat of via een incidentmelding. Er iets aan doen is erg lastig, kost al snel veel tijd en is een bron van frustratie bij eindgebruiker en beheerder. Het werkplekdomein is namelijk al snel zeer complex met veel componenten, vaak onder verschillende beheerteams, die allemaal moeten samenwerken om de gebruiker tevreden te maken.

De eerste generatie van de Soluto-software is nog in bèta, gratis te gebruiken en al veelbelovend. De huidige versie heeft nog problemen met het connecten naar de PC Genome database, wanneer er een proxy wordt gebruikt. Maar de makers hebben beloofd dat ze dit in de komende bèta-update hebben opgelost. Het programma werkt verder met veel humor en geeft soms prachtige feedback. Alleen dat is al anti-frustratie. Als het dan ook nog helpt opstartproblemen te overkomen en gebruikers tevreden stelt, dan is de beheerder weer ontlast en kan het weekeinde beginnen!

Bron: Techworld