Brian Marshall van Broadpoint AmTech heeft een analyse gemaakt van de gevolgen die nieuwe Windowslaunches hebben op de verkoop van Mac-computers, zo schrijft Computerworld. Zijn conclusie een beetje in tegen de verwachting: hoe succesvol een Windowsversie uiteindelijk ook is, de verkoop van Macs blijft op zijn minst op hetzelfde peil als daarvoor. Sterker: de kans is zelfs redelijk groot dat de Macverkoop stijgt.

Marshall keek naar de correlatie tussen Windowslaunches en Macverkopen vanaf Windows 98 (juli 1998), en neemt de desktopversies en Windows 2000 mee in zijn vergelijking. Geen enkele keer heeft Apple alle zeilen moeten bijzetten om schade aan aantal verkopen te beperken. In het geval van Windows Vista maakte Mac zelfs een sterke groei door, wat de analist logischerwijs toewijst aan de technische problemen en slechte reputatie die Vista snel opbouwde.

Dat Apple geen angst hoeft te hebben voor nieuwe OS'en van de concurrent, heeft volgens Marshall te maken met het marktaandeel van Apple: die is dusdanig klein dat het bedrijf rustig zijn eigen gang kan gaan. "Maar naar gelang ze groter worden, zal dat veranderen", zegt Marshall erbij. De magische grens ligt op 10 procent van het totale marktaandeel. Dat gaan ze volgens de analist ook wel halen als de huidige groei doorzet, en de kans daarop is met recente prijsverlagingen alleen maar groter geworden. Bron: Techworld