Nu de melkkoe van Microsoft het vuur aan de schenen wordt gelegd door de concurrentie - OpenOffice.org, IBM Lotus Symphony, Zoho Office en Google Docs - is het vooral de vraag wie er garen spint bij de complexiteit van Microsoft Office 2010 en voor wie het nadelig uitpakt.

Hier volgt een kleine opsomming van de winnaars en verliezers van deze ontwikkeling

Erdoor geschaad: berooide bedrijven. De stap van Microsoft kan worden verklaard met twee woorden: Software Assurance, ofwel SA. Voorheen bespaarden een aantal bedrijven wat geld door geen duur support contract af te sluiten met Microsoft, maar in plaats daarvan Open of Select licenties aan te schaffen van Office. Met zulke licenties hoef je geen SA te kopen, waarmee je het recht op upgrades zou krijgen, maar waarmee het pakket ook dubbel zo duur wordt voor klanten met volume licenties. Doordat de upgrades nu zijn verwijderd, kunnen bedrijven bijna niet meer om de SA heen, als ze tenminste niet achterop willen raken.

Erdoor geschaad: trouwe klanten van Microsoft Office. Veel klanten werken nog met de 10 jaar oude versie van Office, of gebruiken een gratis alternatief zoals Google Docs. Microsoft probeert deze gebruikers nu met twee alternatieven weer op het rechte pad krijgen. De eerste heet Office Starter 2010 en vervangt Microsoft Works, waar men lange tijd beter niet mee kon beginnen vanwege de problemen met document formaten. Het tweede alternatief is de nieuwe Office Web Apps, dat zich direct richt op klanten van Google Docs.

Maar deze twee goedkope aanbiedingen zijn misschien toch net wat te licht voor gebruikers die gewend zijn aan de mogelijkheden van Office. En gebruikers thuis of in kleine bedrijven die steeds upgraden naar een nieuwe versie, krijgen geen extra’s van Microsoft. De volledige Home & Student editie, waar Word, Excel, Powerpoint en OneNote in zitten, kost nog steeds 149 dollar (waarschijnlijk 185 euro voor 2 installaties), hoewel gebruikers ook kunnen kiezen voor de nieuwe Product Key Card van 119 dollar (waarschijnlijk 149 euro) bij de detailhandel. Net als de upgrade krijg je daar maar één installatie voor.

Erbij gebaat: kleine bedrijven. Veel kleine bedrijven hebben Office aan de kant gezet. Microsoft kan die leegloop niet laten voorduren, want als die trend zich uitbreidt naar grotere bedrijven, dan kan het uit de hand lopen. Daarom heeft Microsoft de prijs van de Home & Business editie omlaag gebracht naar 279 dollar (349 euro), waarmee die versie in prijs gelijk blijft aan de upgradeprijs van Office 2007, en bijna niet duurder is dan de upgrade naar Office Standard 2007. Een one-licence key card kost 199 dollar, waarmee die 30% goedkoper is dan de prijs van een upgrade (waarmee je ook maar één pc kon upgraden).

Erbij gebaat: studenten (en hun relaties). Als je Office wilt gebruiken, blijf vooral op school! Dan kun je ook nog je vrienden, ouders en andere familieleden voorzien van een kopie van de nieuwe Professional Academic versie van Office 2010, die voor studenten aan de universiteit maar 99 dollar kost (125 euro). Daar zit alles op en aan (Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher en Access) en deze versie mag op twee pc’s worden geïnstalleerd.

Ter vergelijking konden studenten Office 2007 Professional en OneNote kopen voor 250 dollar. En in die tijd was deze versie maar geschikt voor één pc. Maar 250 dollar is niet niks voor studenten die meer geïnteresseerd zijn in bier dan in office software, dus bij de vorige versie gaf Microsoft vaak fikse kortingen aan studenten en scholieren. De manier waarop die onder de aandacht werden gebracht liet ook zien dat ze er niet erg streng op toezagen dat de studentenversies niet door anderen werden gebruikt. Zo kregen zelfs alumni’s voor een reünie na 30 jaar e-mails met de aanbieding.

Erdoor geschaad: Office poweruser bij kleinere firma’s. In Office Professional 2010 zitten dezelfde 7 apps als in de Professional Academic versie. Maar hier moet het volle pond voor worden betaald, 499 dollar (619 euro). De upgrade kostte 329 dollar, dus dat doet pijn.

Bedrijven in het mkb doen er waarschijnlijk verstandig aan voor de standaard werkplekken de Home & Business editie aan te schaffen. Voor die paar mensen die Access en Publisher echt nodig hebben, kunnen ze dan het dure Professional kopen.

Erbij gebaat: de detailhandel. De detailhandel is natuurlijk een van beste partners van Microsoft. Het schrappen van de versie in de doos zou die handel behoorlijk pijn hebben gedaan, zeker omdat mensen die zo’n doos kopen vaak ook andere aankopen doen. De interesse voor de doos wordt steeds kleiner, maar Microsoft doet zijn best om het op peil te houden.

De individuele licenties die de upgrade edities vervangen van Office, kunnen in Amerika alleen gekocht worden via grote winkels, zoals Best Buy. Hoe dat in Nederland geregeld zal worden is nog niet bekend.

Erbij gebaat: Google Docs, IBM Lotus Symphony, Zoho Office en OpenOffice.org. Terwijl Microsoft uit alle macht probeert om gebruikers binnen boord te halen met gratis edities zoals Office Starter en Office Web Apps, slaagt het er niet in om de prijzen over de hele linie omlaag te krijgen, en dat zou een aantal gebruikers weg kunnen jagen. Men experimenteert al lustig met Google Docs en andere alternatieven, aldus de statistieken van IDC. Die laten zien dat deze app al wordt gebruikt op één op de vijf werkplekken. Bron: Techworld