"Onze docenten en families vertellen ons dat niemand van opscheppers houdt", zegt Peggy Klaus, werkplek communicatie expert en auteur van ‘Brag! The Art of tooting Your Own Horn Without Blowing It’.

En IT-profressionals zijn vaak al helemaal terughoudend en bescheiden als het gaat om zelfpromotie. "Mensen die in de IT werken hebben een sterke ethiek omtrent het slechts noemen van feiten en het niet overdrijven van hun bijdragen”, zegt Nancy AncoWitz, zakelijk communicatiecoach en auteur van ‘Self-Promotion for Introverts’. “Het is bewonderingswaardig om voor je team op te komen, maar als je ook je zichtbaarheid vergroot kun je de 'taart' voor het hele team groter maken.”

CIO’s beginnen het te snappen. Als je jezelf niet aanprijst, zal niemand anders het ook doen. En dat leidt tot snijden in je budgetten, gemiste carrièrekansen en zelfs baanverlies. “Zelfpromotie is een broodnodig onderdeel van het verkrijgen van de zichtbaarheid die je nodig hebt om je carrièredoelen te behalen”, zegt Ancowitz.

Maar de meeste mensen scheppen niet op de juiste manier op en komen over als egocentrische en irritante personen die zichzelf graag schouderklopjes geven. Volgens Klaus is er “een manier om op te scheppen die kunstig en gracieus is en die ervoor zorgt dat mensen zoals je baas, je klanten of je werknemers meer van je willen weten in plaats van minder.”

Zelfpromotie zou “een geven en nemen moeten zijn tussen jou en een collega die je tegenkomt”, zegt Ancowitz. Er zijn voldoende kansen om jezelf te prijzen en ze komen vaak op onverwachte momenten, zoals wanneer je in de lift staat met een bestuurspersoon of wanneer je je baas tegenkomt bij de koffiemachine. De sleutel is om altijd voorbereid te zijn.

Wanneer iemand je in zekere zin uitnodigt om op te scheppen met vragen als “hoe hangt ie?” of “hoe gaat het met onze IT-ers?”, dan zal het opsommen van een waslijst aan dingen die je bereikt hebt weinig opschieten. Bereid jezelf voor door van tevoren een lijstje op te stellen van dingen die je bereikt hebt, zoals je recente successen, obstakels die je overwonnen hebt en complimenten die je van een klant of collega hebt gekregen. Update de lijst zodat hij up to date blijft.

Vervolgens kies je een aantal dingen uit en weeft het in een verhaal. Dan kun je je autobiografische kletskoek hardop oefenen door het elke keer op een andere manier en in verschillende lengtes van monologen te vertellen. Hoe onwaarschijnlijk fout dit wellicht ook klinkt, wanneer je het “in een goede conversatievorm giet, zal niemand het zien als opscheppen”, zegt Klaus.

Wees voorbereid om in te kunnen schatten welke informatie de meeste indruk zal maken op een bepaald individu. Het hoofd van de marketing afdeling zal willen weten over dat artikel in de Elsevier waar je in genoemd wordt en je baas zal waarschijnlijk wel willen horen over die vlekkeloze complexe upgrade die je laatste hebt gedaan. Breid je opschepuniversum ook uit naar buiten je bedrijf. Headhunters, partners, verkopers en vrienden Zelfs concurrenten zijn net zo belangrijk soms.

Het bewustzijn van de emotionele temperatuur van bepaalde zaken is ook belangrijk bij een ontmoeting. “Je zal waarschijnlijk iets voorzichtiger willen praten over de IT kostenbesparing die je bereikt hebt toen je een project uitbesteedde wanneer er mensen door ontslagen zijn”, zegt Ancowitz.

In de versplinterde organisaties van vandaag de dag komen face-to-face mogelijkheden om jezelf te promoten minder frequent voor. Streep daarom e-mail niet weg als manier om jezelf te promoten. “Je baas zal misschien meer van e-mail houden en nooit een telefoontje beantwoorden en je financieel directeur kan bijvoorbeeld iemand zijn die graag even een rustig face-to-face gesprek voert”, zegt Ancowitz. “Denk strategisch na over de beste manier om de mensen die je wilt bereiken te bereiken.

Uiteindelijk is het in ieders voordeel om goed nieuws te horen. “Een directeur zei ooit tegen me ‘waarom komt iedereen alleen maar naar me toe met slecht nieuws?’”, zegt Klaus. “Als ik mijn baas iets positiefs vertel, dan motiveert dat hem en dat straalt ook uit naar de rest van het bedrijf.”

Bron: Techworld