Een groot voordeel ten opzichte van de oude Remote assistance-applicatie is dat het beeld van de computer die wordt overgenomen gewoon zichtbaar blijft. Hierdoor hoeven gebruikers niet langer uit te wijken naar programma's als Teamviewer.

Vijf dingen om rekening mee te houden voordat je begint

  1. Quick Assist werkt op alle computers waar Windows 10 (met Anniversary Update) op draait. Deze tool is echter niet beschikbaar voor oudere versies van Windows. Als beide computers een oudere versie van Windows draaien zullen gebruikers de oudere Windows Remote Assistance-tool moeten gebruiken of een 3rd-party tool.
  2. Quick Assist is geen tool die je configureert en daarna nooit meer naar omkijkt. De persoon die hulp nodig heeft zal achter de computer moeten zitten, al is het alleen maar om toestemming te geven. Wij raden aan ervoor te zorgen dat beide partijen altijd aanwezig zijn. De hulpverlener heeft immers volledige toegang tot de computer.
  3. Als je andere mensen wil helpen met hun computer via de tool zal je een Microsoft Online account moeten hebben (een Hotmail of Outlook-adres is voldoende). Als je die niet hebt zal je die (gratis) aan moeten maken.
  4. Zorg ervoor dat je een snelle, stabiele internetverbinding hebt. Het gebruiken van applicaties op het remote-systeem kan anders zeer lastig worden en een slechte reponstijd hebben.
  5. Quick assist streamt geen geluid van de remote-computer. Dat zou geen probleem moeten zijn tenzij je geluidsproblemen wil oplossen.

Verbinding maken

In dit artikel gaan wij ervanuit dat jij degene bent die verbinding wil maken met andermans computer en dat jij dus degene bent die hulp verleent. Wij leggen hier uit hoe je een verbinding op zit.

Start de Quick Assist tool. Deze kan gevonden worden in het startmenu. Als de app geopend is, selecteer dan de optie "Give assistance"

Log in met je Microsoft Online account. Vervolgens genereert de app een beveiligingscode van zes cijfers. Deze code kan je sturen naar de computer die je wil verbdinden (via mail, chat of telefoongesprek). Deze code blijft 10 minuten geldig.

De persoon aan de andere kant van de lijn moet ook de Quick Assist tool starten en klikken op "Get assistance". Als zij de beveiligingscode hebben ingevoerd en op "submit" hebben geklikt krijgen het "share your screen"-scherm te zien. Door op "allow" te klikken geven ze toestemming om jou je werk te laten doen op hun computer.

Jij ziet wat zij zien

Na enkele seconden zie je de desktop van de computer waarmee je bent verbonden in een geel frame.

Net zoals in andere Windows-applicaties kan je deze applicatie fullscreen maken of de maat van het venster aanpassen. Het bureaublad van de verbonden computer zal zich altijd binnen je applicatie-window bevinden.

Het besturen van de verbonden computer zal op dezelfde manier gaan als normaal. De gebruiker aan de andere kant zal een geel kader zien om z'n bureaublad en zal alle bewegingen die de hulpverlener maakt met z'n muispijl praktisch realtime zien op diens eigen scherm. Ook zullen zij alle tekst zien die de hulpverlener typt.

Gebruikers wiens computer is verbonden kunnen uiteraard ook nog gewoon hun eigen toetsenbord en muis gebruiken. Dit kan de acties van de hulpverlener wel storen. Dit kan echter wel van pas komen als de hulpverlener de gebruiker iets wil leren. De hulpverlener kan het dan eerst voor doen en de gebruiker doet het vervolgens na. Het is handig om elkaar telefonisch te woord te staan tijdens deze sessies zodat men weet wanneer de ander aan de toetsen kan zitten.

Wij raden af Quick Assist te gebruiken in combinatie met Skype of een andere videodienst als er niet genoeg bandbreedte beschikbaar is. Videobellen kan aardig wat bandbreedte opslokken en dat komt de sessie niet ten goede.

De persoon aan de andere kant kan jouw controle over de computer pauzeren door op de pauze-knop te klikken. Het gele venster wordt grijs en de pauzeknop verandert in een play-knop. Daarnaast kan de gehele sessie met een klik op de sluit-knop (x) worden beëindigd.

Tools die jij kan gebruiken

Uiteraard heb jij als hulpverlener meer tools tot je beschikking. Je kan sowieso alles doen op de computer van de gebruiker als de gebruiker zelf (het openen en gebruiken van applicaties via het startmenu en instellingen aanpassen bijvoorbeeld). Daarnaast zijn er nog zes knoppen rechtsboven in het Quick Assist applicatiescherm.

Met de "Annotate"-tool kan je tekenen op het scherm van de ander. Op die manier kan je bepaalde dingen op het scherm van de gebruiker benadrukken. De tekeningen verdwijnen zodra je op de exit-knop drukt of wanneer de verbinding wordt verbroken.

Als je op "actual size" klikt zal het scherm van de gebruiker in de ware resolutie worden getoond worden. Dit wordt echter niet schermvullend weergegeven, zelfs niet als de resolutie van de verbonden computer groter dan of gelijk is aan de resolutie van jouw computer. Je zal dan moeten scrollen.

Als je tijdens de hulp op afstand de computer aan de andere kant van de lijn moet herstarten zou je voorheen de verbinding moeten verbreken (of deze wordt automatisch verbroken als men herstart). Dit is ook het geval als jij via de normale manier de computer van de ander herstart. Er zal dan een nieuwe code gegenereerd moeten worden en handmatig verbinding moeten worden gemaakt.

Gelukkig kan dat in Quick Assist ook anders. Als je op de "restart"-knop klikt wordt de pc aan de andere kant opnieuw opgestart en de verbinding wordt tijdelijk verbroken. Als de computer echter opnieuw is opgestart wordt er automatisch weer verbinding gemaakt. De gebruiker hoeft alleen even opnieuw toestemming te geven om deze verbinding weer toe te staan. Er hoeft dus geen nieuwe code te worden gegenereerd.

Ook kan je taakbeheer met een druk op de starten door op de "Task Manager" -knop te klikken. Niet dat dat nou heel moeilijk was, maar op deze manier is het in elk geval weer ietsjes sneller.

Ook jij kan de remote-sessie pauzeren door op de "pauze"-knop te klikken. Zoals je eerder kon lezen resulteert dit in een grijze omlijning op de desktop van de gebruiker. Aan jouw kant wordt het scherm zwart met een tekst waarin wordt uitgelegd dat je het delen van het scherm hebt gepauzeerd. Als je op "resume" klikt zal het streamen weer worden hervat.

En natuurlijk heb jij ook een knop tot je beschikking waarmee je de sessie kan beëindigen. Als je op "end" klikt wordt de sessie gesloten en wordt je scherm zwart. Er verschijnt aan jouw kant een "reconnect"-knop. Als je die indrukt zal de persoon aan de overkant een melding krijgen met de vraag of deze toestemming wil geven om jou wederom te laten verbinden.