Apps in de Windows Store

Via de Microsoft Store kan je Windows (10) apps installeren. De Windows 10 Store is gescheiden van de Windows Store voor eerdere Windows versies, mede omdat er voor die versies een onderscheid is tussen de diverse apparaten, zoals een Windows 8 pc of een Windows 8 smartphone. Echte Windows 10 apps zijn Universal apps en die kun je in principe ongewijzigd laden op een Windows 10 pc of tablet, een Windows 10 Smartphone, een Xbox, een Raspberry Pi en alles wat Microsoft nog meer bedacht heeft of gaat bedenken.

Met "in principe" bedoel ik dat de app niet per sé (probleemloos) werkt. Een collega toonde op een conferentie een app om stripboeken te lezen. Deze werkte op een pc en een smartphone en startte dus zelfs op een Raspberry Pi. Omdat daar geen mogelijkheid was om HD schermen aan te sturen werkte het cruciale deel van die app vanzelfsprekend niet op dit apparaat. Maar het idee dat een app op al deze apparaten in principe kan werken is erg interessant.

De foutmelding

Ik wilde vorige week een app op mijn Windows smartphone installeren en kreeg de foutmelding:

"Probeer dat opnieuw. Er heeft zich aan onze kant iets voorgedaan. Het helpt misschien om even te wachten. "

Die melding in het Engels is: "Try Again Later. Something Happened On Our End"

Het zal geen verbazing wekken dat opnieuw proberen niet hielp. Die dag niet, en de dagen daarna ook niet. Microsoft foutmeldingen zijn zelden erg informatief. Via Answers.microsoft.com zocht ik naar antwoorden en de moderator van het Phone forum suggereerde, na een aantal anderen dingen voorgesteld te hebben, om een fabrieksreset uit te voeren.

Hiervoor had ik eerst een back-up gemaakt op de Onedrive, want alles op je smartphone wordt gewist. Helaas haalde de fabrieksreset niets uit en het was daarna dat ik ontdekte dat ook mijn PC's waarop de Store via hetzelfde account gekoppeld is dezelfde foutmelding gaven. Microsoft biedt een mooie supportoptie als je bent ingelogd in je account. Als je op Support uit het menu klikt dan zie je de optie "Contact us".

Vervolgens krijg je een scherm met daarop de mogelijkheid om aan een virtuele agent je vraag te stellen.

Kom je er daarmee niet uit, en die kans is vrij groot bij virtuele agenten, dan komt er een echte agent. Deze start een case voor je en vraagt je van Microsoft Support LogMeInRescue.exe te downloaden. Hierin typ je de door de agent gegeven code in en deze kan dan op afstand jouw systeem bedienen. Wat je overigens ieder moment in het dan geopende venster kunt afbreken als je de agent opeens niet meer vertrouwt.

De agent probeerde van alles op mijn PC. Een deel had ik zelf ook al geprobeerd:

  1. Controle of de datum + tijd klopten en tijdelijk het automatisch aanpassen hiervan uitzetten.
  2. Via Settings, System, Battery (Instellingen, Systeem, Batterij) uitzetten van Battery saver status until next charge (Status van batterijbesparing tot de volgende oplaadbewerking). Dit was dan alleen bedoeld voor de Windows Phone.
  3. Het updaten van de Store app. Updaten van apps werkte namelijk nog steeds wel. Wat ook werkte: toen ik de smartphone voor een 2e x herinstalleerde, deze keer maakte ik gebruik van de op de Onedrive gemaakte backup, werd het meeste van mijn telefoon weer teruggezet. Niet alle instellingen (zoals het kleurenschema); ook de belhistorie en SMS berichten was ik kwijt, maar verder zag mijn startscherm er uit als voor de reset en werden tot mijn verbazing de eerder geïnstalleerde apps weer netjes geïnstalleerd. Maar nieuwe apps downloaden: dat werkte niet.
  4. Via Uitvoeren (intypen in het Windows zoekvak) kun je WSReset.exe intypen waarmee de Store wordt gereset, dat wil zeggen, op je PC.
  5. Via deze link kun je een Microsoft Troubleshooter draaien.
  6. Het wijzigen van het wachtwoord van mijn Microsoft account
  7. Geen van deze opties hielp. Ik bleef de agent er op wijzen dat het niet aan de PC kon liggen. Sterker nog, als je op het "Personen" icon klikt, dan kun je weer op de accountnaam klikken, boven in het menu. De rest van het menu betreft ook je Store account, je kan bijvoorbeeld zien welke apps je in bezit hebt.

Als je dan nogmaals op de Account knop (die met het Personen icon er op) klikt kun je uitloggen.

Hierna meldde ik me aan op een ander account waarmee ik wel probleemloos nieuwe apps kon downloaden. Maar dat is geen oplossing, zeker niet als je betaalde apps hebt op je bestaande account. Die zou je immers niet meer nieuw kunnen installeren. Dus de vraag was: wat nu?

De oplossing

Als ontwikkelaar heb ik een zogenaamd Microsoft Action Pack. Hier zitten veel Microsoft software licenties in maar ook 10 technische support incidenten, die zonder zo'n Action Pack een paar honderd euro per incident kosten. Ik besloot er een in de strijd te gooien maar al snel liet een vriendelijke supportmedewerker vanuit Spanje weten dat het oplossen van accountproblemen daar niet gegeven kon worden. Maar in tegenstelling tot de andere medewerkers die ik eerder had gesproken gaf hij niet op (en liet weten dat ik voor die service geen incident "verloor").

Hij stuurde mijn incident details naar zoveel mogelijk contacten en de volgende dag werd ik gebeld door zijn chef die alles bekeek met de eerder genoemde remote tool en zich daarbij concentreerde op de instellingen in mijn account. Of ik even de Xbox instellingen kon tonen. Dat kon. Omdat ik geen Xbox spellen gebruik heb ik al in 2015 de privacy instellingen van de Xbox-app overal op Geblokkeerd gezet. Maar laat dat nu de oorzaak zijn van het probleem!

Om de Xbox instellingen te kunnen veranderen moet (steeds) een verificatiecode worden ingevoerd. Deze kan door de Microsoft Verificator app worden afgegeven, per mail komen of via een gesproken bericht op een telefoonnummer.

Dan kom je in een scherm met drie tabs.

In de afbeelding is te zien dat hij "Buy and download" "Decide what content to allow to buy and download on Xbox One" van Nothing op Anything zette. En direct hierna kon ik op al mijn apparaten weer apps installeren. Dit is duidelijk een verandering in werking (de instelling stond altijd dus al op Nothing zonder dat het apps downloaden onmogelijk maakte). Ik ben zonder meer voortreffelijk geholpen, maar of ik zover gekomen was zonder mijn Action Pack Incidenten was zeer de vraag geweest.

Ik weet niet zeker of deze policywijziging in de Windows Store app, in Windows zelf of in de accounts zoals die op Microsoft server staan is doorgevoerd. Maar ik verwacht het laatste, het is begonnen na de Anniversary Update. De supportmedewerker wist het op te lossen nadat hij uiteindelijk een bericht met deze oplossing had gevonden op een supportsite. En dat bericht dateerde al uit 2015, dus het blijft de vraag hoe de download van apps bij mij al die tijd wel gewerkt heeft met die instelling op Nothing? Het kan vrijwel alleen door een upgrade zijn veranderd. Daarom houd ik het Windows Update process op Disabled staan (draai hiervoor Services.msc) en zet het alleen af en toe aan om updates te installeren als ik wat tijd kan missen om problemen op te lossen.