Als je net zoals deze redactie een hekel hebt aan video(advertenties) die meteen geluid beginnen af te spelen, hebben we goed nieuws voor Chrome-gebruikers. De optie om tabbladen het zwijgen op te leggen bestaat al langer, maar nu kun je ervoor kiezen het geluid uit te schakelen voor een heel domein, zodat je je niet kapot schrikt op de maandagmorgen als je je koffie nog niet eens hebt gehad.

Inmiddels is versie 66 van Chrome uit en hierin worden video's wel automatisch afgespeeld, maar niet altijd wordt het geluid gedempt. In deze blogpost legt Google uit hoe dat zit. De software gebruikt een complex algoritme om een Media Engagement Threshold te bepalen. In de simpelste vorm houdt dat in dat als je eerder op een site geluid hebt ingeschakeld van video, Google aanneemt dat je ook bij andere video's geluid wilt horen.

Je kunt zien hoe jouw browser dat heeft ingeschat met de media engagement-score die je oproept door in de adresbalk de Chrome-flag chrome://media-engagement te tikken. Dat zit nu nog in de experimentele fase, maar het komt erop neer dat Chrome kijkt naar sessies met een video, hoeveel van die sessies geluid hebben gehad en of dat een relevante afspeelbeslissing was.

Het per site toestaan of blokkeren van geluid is sinds een paar maanden aanwezig in Chrome. Voorheen kon je tabbladen wel muten, maar niet permanent op domeinniveau. De optie om geluid permanent uit te schakelen vind je links van de adresbalk: ofwel in het groene veld 'veilig' of anders het uitroepteken dat aangeeft dat de website onversleuteld is.

Ook prettig is dat de fijnmazigere controle over wat je per site toestaat of niet terug is. Door op dat veld te klikken, zie je weer opties om bijvoorbeeld locatie en camera automatisch te blokkeren. Deze feature was ook aanwezig in Chrome 62, maar verdween weer bij 64, om inmiddels weer terug te keren.

Automatisch worden de standaardinstellingen gekozen die je hebt gespecificeerd onder Instellingen > Geavanceerd > Instellingen voor content maar deze optie in de adresbalk overschrijft die per domein. Het dempen ervan betekent niet dat de video ook automatisch wordt geblokkeerd, maar dat het geluid ervan in ieder geval niet door je speaker knalt.

Chrome blokkeert sommige pop-up video's (de filmpjes die automatisch beginnen te spelen bij een artikel), maar niet alle. Dat komt door de verschillende video-oplossingen die sitebeheerders gebruiken. Zo werd een video die was ingebed in een pagina van Bloomberg toegestaan, terwijl een pop-up van Cnet werd geblokkeerd.

Sinds versie 64 blokkeert Chrome ook onverwachte doorverwijzingen van advertenties die Google aanmerkt als 'misbruik'. Dat gaat om iframes die een omleiding bevatten. Deze vensters worden geblokkeerd en gebruikers krijgen een melding dat een pagina een omleiding probeert uit te voeren. In januari werd dit uitgebreid naar automatisch geopende tabbladen die een nieuwe locatie bezoeken. Die worden sinds Chrome 65 geblokkeerd en gebruikers krijgen een melding.

Ook redelijk nieuw is de mogelijkheid om advertenties van AdSense zelf te blokkeren of te muten. Met die laatste optie kun je tijdelijk bepaalde apps (en daaraan gerelateerde advertenties) blokkeren zodat je ze niet overal te zien krijgt.

Als je bijvoorbeeld voorbeeld.nl mute, worden ook advertenties die aan dat domein zijn gekoppeld het zwijgen toegebracht. Je kunt advertenties al lang handmatig blokkeren met de X of de i als die in het beeld verschijnen. Microsoft heeft een soortgelijke optie en komt binnenkort met de mogelijkheid om spraakopdrachten handmatig uit de geschiedenis te wissen om ervoor te zorgen dat advertenties daar niet op worden gericht.

De Chrome-feature is beter voor gebruikers, maar het is ook in het eigen belang van Google. De meeste omzet van het bedrijf komt van diens advertentieplatform, wat is ontworpen om daadwerkelijk onder de aandacht te komen van gebruikers. De komst van popup-advertenties die op Flash waren gebaseerd vormden een plaag die leidde tot advertentie-aversie en opdringerige video-advertenties stevenen af op de nieuwste nagel in de doodskist van het verdienmodel van online media.