Het repareren van software is natuurlijk geen oplossing is wanneer de hardware defect is. Hardwareproblemen zijn dan ook vaak de oorzaak van softwarefouten, bijvoorbeeld geheugeninstructies die in de soep lopen omdat de RAM-modules defect zijn. Als je fouten hebt die reproduceerbaar zijn, bijvoorbeeld opstarten dat niet slaagt of een crash bij dezelfde functionaliteit, zou het wel eens om een softwarefout kunnen gaan.

Stap 1:

Sommige software biedt een reparatie-optie die binaire bestanden opnieuw ophaalt uit de installatiebron, bijvoorbeeld de meegeleverde dvd. Deze programma's bieden de optie Repareren of Wijzigen naast de optie Verwijderen onder Configuratiescherm > Programma's en onderdelen of Instellingen > Apps en onderdelen in Windows 10.

Configuratiebestanden van gebruikers en registervermeldingen blijven behouden bij een reparatie-actie, dus problemen die hier worden veroorzaakt, worden niet opgelost met het wijzigen/repareren van de software. Als je vanaf de grond wilt herbouwen, verwijder je het programma onder Configuratiescherm > Programma's en onderdelen of Instellingen > Apps en onderdelen in Windows 10. Verwijder daarna alles dat is achtergebleven onder de volgende mappen:

• \Program Files\[Naam_software]

• \Program Files (x86)\[Naam_software]

• \Program Files\Common Files\[Naam_software]

• \Program Files (x86)\Common Files\[Naam_software]


Stap 2:

Gebruikersspecifieke bestanden die je moet verwijderen, vind je in de Verkenner onder Gebruikers > [Gebruikersnaam] > AppData > Roaming > [Naam_software]. Als je meerdere gebruikersaccounts hebt, moet je deze voor elk van de accounts verwijderen. Ook is dit standaard een verborgen map, je maakt hem zichtbaar in de Verkenner onder Beeld > Opties > Map- en zoekopties wijzigen > Weergave > Verborgen bestanden en mappen.

Stap 3:

Vind de registersleutels in de register-editor om ze te verwijderen. Tik "Regedit.exe" onder Uitvoeren of in de zoekbalk van Windows 10 en verwijder de volgende sleutels:

• Hkey_Current_User\Software\[Naam_software]

• Hkey_Local_Machine\Software\[Naam_software]

Sommige restanten blijven wellicht staan onder Hkey_Classes_Root, die worden gebruikt voor de integratie met Explorer. Deze kun je wellicht het beste opzoeken in de register-editor onder Bewerken > Zoeken en de naam van het programma te zoeken - de echte naam en niet de productnaam, bijvoorbeeld "winword.exe" in plaats van "word".

Windows-reparatie zonder herinstallatie

Er zijn relatief eenvoudige redenen dat software niet werkt. Een veelvoorkomende is een compatibiliteitsprobleem en Windows biedt hiervoor een workaround. Rechtsklik op een pictogram van een programma, kies Eigenschappen en voor het tabblad Compatibiliteit. Hier zie je de knop Probleemoplosser voor compatibiliteit uitvoeren. Dat is een automatische reparatiefunctie, maar die werkt alleen als Microsoft het probleem van dit specifieke programma kent en er een oplossing voor heeft.

Deze methode helpt oudere programma's die een oudere Windows-versie aanspreken en beëindigen als deze niet wordt gevonden. Het lost verder geen technische problemen op en zorgt er alleen voor dat het programma met succes langs de versie-query wordt geleid, maar dat is vaak voldoende om oude software alsnog te starten.

In de compatibiliteitsmodus heb je verder nog kleurdiepte-instellingen, resolutie-instellingen en anders schermconfiguraties om het programma te helpen zich aan te passen aan een modernere omgeving. Als je het programma beëindigt, keert Windows terug naar de standaardinstellingen.

Analyse met Windows-tools

De betrouwbaarheidsgeschiedenis van Windows is een tool om kritieke fouten te vinden. Hij is niet zo uitgebreid, maar het is wel een snelle manier. Je vindt de tool onder Configuratiescherm > Beveiliging en onderhoud > Onderhoud en daar zie je de optie Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven.

Dit is geen los programma, maar een onderdeel van prestatiemonitortool "Perfmon.exe". Je kunt deze dan ook direct aanspreken met de opdracht perfmon.exe /rel in Uitvoeren of de Windows 10-zoekbalk. Let in het overzicht op meldingen met een rood kruisje, dat zijn kritieke fouten. Hier zie je ook of het bijvoorbeeld om een hardwarefout gaat, of dat het programma niet meer functioneert of dat een update is mislukt. Als je meer informatie wilt, klik je in het veld onder Betrouwbaarheidsgegevens op Technische details weergeven.

Ook kun je in de Windows-app Logboeken meer informatie vinden. Navigeer daarin naar Windows-logboeken > Toepassing om softwarefouten te onderzoeken. Klik op Aangepaste weergave maken om de lijst te filteren en zet in het volgende venster een vinkje bij "kritiek" en "fout" om alleen de relevantste events weer te geven. na het aanmaken verschijnt je nieuwe selectie onder Aangepaste weergaven, aan de linkerkant boven de Windows-logboeken.

Zo krijg je een overzicht van alle defecte modules, ontbrekende schrijfrechten, toegangsfouten omdat een bestand reeds is geopend en time-outs van serververzoeken. Het probleem dat het meest voorkomt heeft te maken met schrijfrechten. Daarbij kan het helpen om het genoemde DLL-bestand in het overzicht tijdelijk uit te schakelen door het te hernoemen.