
Telfort-storing nog steeds niet opgelost
Al meer dan 10 dagen kunnen Telfort-klanten niet bij hun account. Door de voortdurende storing is de overstap naar een nieuw datacentrum uitgesteld.
Al meer dan 10 dagen kunnen Telfort-klanten niet bij hun account. Door de voortdurende storing is de overstap naar een nieuw datacentrum uitgesteld.

Telfort-storing nog steeds niet opgelost
Al meer dan 10 dagen kunnen Telfort-klanten niet bij hun account. Door de voortdurende storing is de overstap naar een nieuw datacentrum uitgesteld.
Telfort had gehoopt 'Mijn Telfort' en 'Zakelijk Beheer' al eerder live te zetten, maar het duurt langer dan verwacht. Volgens een Telfort-woordvoerder zijn de gegevens van de klantenaccounts nog niet geactualiseerd. De voor dit weekend geplande overstap naar een nieuw datacentrum is door de voortdurende storing uitgesteld, vertelt een woordvoerder. "We willen deze storing eerst oplossen."
Sinds zondag 27 september kunnen klanten als gevolg van een fout bij werkzaamheden aan het facturatiesysteem geen gegevens inzien via Zakelijk Beheer (zakelijke klanten) en Mijn Telfort (consumenten). In eerste instantie konden ook de Telfort-klantenservice dagenlang geen gegevens meer inzien, en geen abonnementen verlengen of opeggen.
Sinds vorige week donderdag kan de klantenservice wel weer bij de gegevens. Omdat Telfort zelf de situatie "onacceptabel" vindt, is het tarief van de telefonische klantenservice tijdelijk verlaagd naar 1 cent per minuut.
Migratie
De voortdurende storing heeft volgens een Telfort-woordvoerder niks te maken met met de overstap naar een nieuw ict-systeem van Huawei door HP. "De storing staat los van de migratie naar dat platform. Dat proces speelt momenteel wel, en daarom hadden we voor dit weekend werkzaamheden gepland voor de overstap naar een nieuw datacentrum. Maar de huidige storing heeft daar niks mee te maken."
Beetje flauw natuurlijk zo'n inkopper. Bij T-Mobile heeft een zelfde dienst er bijna 3 maanden uit gelegen; is T-Mobile daarom goedkoper dan Telfort of niet?
Bij mijn account heb ik een wachtwoord gewijzigd. Ik kan "niet blind" typen en pas bij webmail het wachtwoord aan. Na de controle via webmail pas ik de mailclient aan en voeg daar het wachtwoord toe - vreemd, ik kom er niet in. Wel webmail, geen pop3.
Verklaring: de gebruiker mag slechts 8 tekens als wachtwoord gebruiken, maar ziet geen waarschuwing als men dat wel doet tijdens het wijzigen van het wachtwoord. Het webmailformulier accepteert de invoer - maar voegt na de 8ste geen tekens meer toe.
Naast webmail zijn er nog andere login's voor de online rekening etc. Daar zijn weer andere wachtwoorden voor gemaakt, deze formulieren accepteren wel meer dan 8 tekens bij wachtwoorden.
De omgeving is voor de gebruikers niet goed te begrijpen, hierdoor ontvangt Telfort veel vragen "ik kan niet inloggen". Deze tijd kan beter worden besteed aan een eenvoudigere en veiligere omgeving van de website en de mailboxen.
NB: Telfort ondersteunt nog steeds geen ssl en beveiligde user/wachtwoord-login in de mailclients. Ook de standaard-login in webmail is http, alleen de gebruiker die het weet, kan er een https van de webmailadres maken.
Mijn voorstel: kijk eerst naar je doel "veilige internetomgeving", bouw de omgeving, pas later zoek je de weg voor de migratie, desnoods verander je de oude omgeving om de migratie soepeler te laten verlopen. Je hebt dan een 2traps-raket voor de migratie maar je moet minder concessies doen voor de nieuwe omgeving.
Ik heb de indruk dat Telfort alle oude manieren voor de klantenservice, de website, de mailservers van Tiscali en andere merken als vertrekpunt heeft en de omgeving vanuit de migratie bouwt. Hierdoor worden misschien te veel concessies gedaan aan de veiligheid en (wat net zo erg is) aan de gebruikersvriendelijkheid.
KPN heeft net zo hard veel problemen op ICT gebied (gehad). Bovendien is Telfort van KPN.
Vanuit die optiek is er dus niets aan de hand. Alle waar is naar z'n geld is ook hier van toepassing. Voor heel veel mensen zal de lagere prijs belangrijker zijn dan de beschikbaarheid van alle diensten.
Sja, dan weet je gelijk weer waarom Telfort goedkoper is dan bijvoorbeeld een KPN.
..ze hebben de tapes in de prullenbak gevonden, maar weten het wachtwoord niet meer..
Hebben ze die backup tapes nog niet teruggevonden?
Reageer
Preview