
Update UWV-site Werk.nl levert nieuwe storing op
Een poging de eerste verbeteringen door te voeren voor het UWV-platform Werk.nl levert opnieuw grote problemen op.
Een poging de eerste verbeteringen door te voeren voor UWV-platform Werk.nl levert opnieuw grote problemen op. De site is al 4 dagen grotendeels onbereikbaar.

Update UWV-site Werk.nl levert nieuwe storing op
Een poging de eerste verbeteringen door te voeren voor UWV-platform Werk.nl levert opnieuw grote problemen op. De site is al 4 dagen grotendeels onbereikbaar.
UWV-website Werk.nl heeft last van een aanhoudende storing. Na het geplande onderhoud van dit weekend wil de website, waar uitkeringsgerechtigden verplicht gebruik van moeten maken, niet meer online. UWV zoekt samen met leverancier IBM naar een oplossing, maar kan die ondanks herhaaldelijke pogingen nog niet vinden.
De oorzaak van de problemen is het aangekondigde verbeterplan. Dat bleek noodzakelijk nadat er eerder structurele problemen zijn aangetoond op het UWV-platform. “Onze summer-release met diverse vernieuwingen stond gepland voor vrijdagavond tot en met zondagavond, op een tijdstip dat het allemaal wat stiller is. Maar het live gaan maandagochtend leverde in de loop van de ochtend problemen op”, meldt UWV-woordvoerder Remco Icke in een reactie aan Webwereld.
Drukte blijkt niet de oorzaak
In eerste instantie dacht het UWV dat de storing werd veroorzaakt door de drukte. In samenwerking met medewerkers van IBM, dat het UWV ondersteuning levert bij zijn site, kon de site die middag weer even online. Maar vanmorgen rond 10.00 uur ging het opnieuw mis en sindsdien is de site weer offline.
Icke: “Het is nu opnieuw zoeken naar een oplossing. Die hebben we nog niet kunnen vinden. We blijven voortdurend tegen problemen aanlopen. We werken er met man en macht aan om vandaag weer live te gaan.”
De woordvoerder geeft aan dat tijdelijk verricht werk kan worden doorgegeven via de website UWV.nl, die nog wel werkt. Ook is er het gratis telefoonnummer 0900-9294 geopend voor het aanvragen van een uitkering en andere documenten, die tijdelijk per post worden opgestuurd.
UWV is coulant
Het gebruik van de UWV-website is al langer niet vrijblijvend. De wijzigingen in de situatie van werkzoekenden, zoals sollicitaties en ziekmeldingen, moeten verplicht worden doorgegeven via Werk.nl. Zo niet, dan volgen boetes of wordt er op de uitkering gekort. Het UWV geeft aan dat het coulant is en hierbij rekening houdt met deze nieuwe storing.
Een werkzoekende ICT'er springt via Twitter handig in op de storing en biedt zijn diensten aan:
Mijn open sollicatie bij UWV ivm storingen werk.nl; #vacature #uwv #storing pic.twitter.com/o1lirXKifY
— Menno Slaats (@MennoSlaats) July 30, 2013
Helaas moet ik gebruik maken van deze "service" .... Vanochtend vol frisse tegenzin inloggen, maar ben ondertussen best benieuwd wat het UWV onder verholpen verstaat.
IT binnen de overheid; het blijft een drama. Zal ook wel zo blijven als er niemand verantwoordelijk wordt gehouden voor dergelijke problemen en de laan uit wordt gestuurd. Of ze nu slecht presteren of niet, ze houden hun baan wel. En je kunt altijd nog die externe adviseur of consultant de schuld geven. Daarvoor worden ze toch ingehuurd?
@batlequeen
Als ik het zo lees op diverse sites en naar allestoringen.nl kijk dan is de site maandag eeerst trager geworden en er pas in de loop van maandagochtend uitgevallen.
De site heeft dan mogelijk al een deel van de zondag en de maandagochtend gedraaid en duizenden mutaties of uitkeringsaanvragen met de nieuwe software verwerkt en dan wordt het heel lastig om de release terug te draaien.
.
Bovendien hadden ze gisteren nog geen oorzaak van de storing en lijken ze ook gekeken te hebben naar externe oorzaken als een DDoS. Zolang je dergelijke oorzaken nog overweegt ga je ook niet terug naar een vorige versie.
.
Of ze terug kunnen is dan weer een andere vraag...
@Jorisw
Testen als je een kleine bug niet kan vinden oke, maar iets dat de live omgeving plat legt?
Het eerste wat je dan hoort te doen is de wijziging terug draaien zodat live weer online komt. Daar heb je versie beheer software voor. Tenminste als je de boel fatsoenlijk hebt opgezet. Ik denk niet dat het UWV dat gedaan heeft, pruts organisatie.
@Royke: testen in een live omgeving is niet zo gek als de root cause niet in een testomgeving kan worden gevonden.... (ik weet niet of dat hier het geval is, maar het zou een verklaring kunnen zijn).
Rond 23.55 uur (30 juli) waren de problemen verholpen en kon er gewoon ingelogd worden. Bijna 5 dagen plat is schrikbarend slecht gepresteerd.
Positief blijven, het levert vast een boel extra werk op, en daar was het toch allemaal om begonnen.
Vier dagen plat is gewoon een aanfluiting, zeker voor een site die zo belangrijk is als deze.
En dan ook nog door veelvuldige problemen, daarbij ligt de “hernieuwde” site ook alweer twee dagen plat. Geef dan gewoon toe dat je de boel niet goed getest hebt omdat elke keer goed testen zoveel tijd en geld kost.
Overheid en ICT, veel te veel mensen die er niets van snappen mogen zich er toch mee bemoeien.
Er zijn altijd wel issues die zich alleen in een live omgeving kunnen voordoen. Zeker performance issues omdat die toch afhankelijk zijn van omgevings specifieke factoren.
Ze testen dus in de live omgeving.. Grappig..
Er staat ook dat ze verbeteringen doorvoeren, maar ook vernieuwingen?
Wat is het nu? Of is de verbetering de vernieuwing.
triest dat zo een belangrijke site hopeloos brak is. dat ze na een update/upgrade vernieuwing/verbetering niet weten waar het fout gaat. Ik snap dat het geen Joomla of Wordpless ismaar dit gaat toch nergens meer over...
Reageer
Preview