Sociale media: het digitale dorpsplein van en voor iedereen met toegang tot internet. Het is een plek waar geen regels gelden en irritante types, sociale activisten en overcompenserende tieners vrij spel hebben. Deze karakters klonteren samen op sociale platformen, koesteren hier hun anonimiteit en laten dikwijls het slechtste in zichzelf naar boven komen.

De karakters in dit lijstje komt iedereen vroeg of laat tegen. Het zijn de mensen waarbij het soms fijn kan zijn ze lekker te haten. Houd echter in gedachten dat ze er meestal zelf niets aan kunnen doen, dus reken ze hun online escapades niet persoonlijk aan en gebruik hun gedrag niet tegen ze.

1. De overdreven liker

Deze sociale seriecrimineel springt plots uit de virtuele bosjes en laat geen post onbenut om er een like, commentaar of tag aan te hangen. Het zijn meestal de types die overal het laatste woord op moeten hebben.

Ze hebben een patent op klikken op de 'Vind ik leuk'-knop, de retweet-functie en het tot favoriet bombarderen van alles wat los en vast zit. Als er iets of iemand te taggen valt, is dat mooi meegenomen. Deze overdreven liker heeft tijd genoeg voor sociale sites en dat doet je vrezen voor de vele andere aspecten van hun levens die onder een chronisch gebrek aan aandacht zullen lijden.

2. De deelmalloot

Zoals de naam al suggereert, kan de deelmalloot niets voor zichzelf houden. Niets is heilig en ze laten nooit 15 minuten passeren zonder ergens iets op een sociale site te posten.

De deelmalloot verschijnt in vele vormen en vaak denken ze hun volgers iets bij te brengen door talloze artikelen en blogs te retweeten. De deelmalloot is bang dat zijn volgers radeloos worden zodra hij stopt met het versturen van realtime updates van zijn laatste blinddata. Deelmalloten zijn vampiers - ze voeden zich met het bloed van de sociale media.

3. De opschepper

De opschepper kennen we allemaal. Ze is het type dat de dag na Kerstmis haar vriendinnen opbelt om te vertellen hoeveel gave spullen de Kerstman dit jaar wel niet gebracht heeft. Of het is het trutje dat in een discussie wel een moment vindt om te vertellen wat zij verdient - of, erger nog, opschept over haar bezittingen waar ze zelf nooit iets voor hoeven doen.

Niemand ontkomt aan opscheppers omdat ze overal zitten. De meeste van ons verzanden soms ook zelf in het opschepkamp, maar de echte opschepper doet het non-stop en is ongeneeslijk. Sociale media vormt een grote, vieze zandbak voor opscheppers. Ze kijken allemaal neer op de wereld uit hun ivoren torens en willen graag dat jij dat ook weet.

4. De netwerksnob

Er bestaat niet zoiets als te veel vrienden of collega's, maar er is een punt waarop het tegen je gaat werken. Het aantal mensen dat je zegt te kennen op sociale media komt nooit overeen met het aantal mensen met wie je echt gesprekken aanknoopt, laat staan het aantal mensen dat jou kent.

De netwerksnob is het hier niet mee eens. Hij geeft meer om zijn score op Klout en het totaal aantal volgers of connecties in zijn sociale netwerken. Netwerken draait om relaties en de realiteit is dat je slechts een beperkt aantal betekenisvolle relaties op sociale sites kunt onderhouden.

De netwerksnob begrijpt hier niets van omdat hij te druk bezig is met vriendjes worden met iedere persoon en ieder merk dat hij tegenkomt.

5. De politieke betweter

Iedereen heeft wel een bekrompen politieke betweter in zijn of haar sociale kringen zitten - of ze hebben er een gehad totdat ze zo geïrriteerd raakten dat ze hem of haar hebben geblokkeerd. Dit zijn de types die een argument niet kunnen loslaten tot het moment dat iedereen gaat huilen of toegeeft een inschattingsfout te hebben gemaakt.

Het daadwerkelijke argument doet er nauwelijks toe... of het nu gaat om de invoering van de doodstraf of de werkelijke haarkleur van Geert Wilders; zij weten het altijd beter en laten je het liefst in hoofdletters hun mening merken, zelfs al zorgt dit ervoor dat een ogenschijnlijk onschuldige discussie ontaardt in een schreeuwchaos.

Kijk uit voor deze types en houd je rug recht als je met ze in contact komt. Ze verkrijgen hun energie uit angst en onverschilligheid bij anderen.

6. Ouders

Is het je opvallen dat iedere kersverse ouder denkt dat hij of zij het liefste, slimste en knapste kind op de wereld heeft gezet? De meeste hummeltjes zijn best schattig, maar hun ouders verzieken dit op de sociale media.

Mamma's kleine engeltje verandert in een minimonster vanwege een teveel aan aandacht op Instagram. En het kanjertje van papa is opeens een stuk minder leuk na een eindeloze aaneenschakeling van vaag geschoten foto's op Facebook.

Kersverse ouders zijn trots en mogen dat ook zijn, maar het babygeluk stijgt ze naar hun kop en het maakt ze blind voor het feit dat weinig volgers daadwerkelijk geven om vieze luiers, nieuwe speeltjes en gekke lachjes. Kersverse ouders zijn de draad, moedwillig of niet, totaal kwijtgeraakt.

7. De Instagrammetronoom

De Instagrammetronoom neemt overal foto's van en dat weet je, omdat je de plaatjes van deze neuroten op alle sociale sites tegenkomt. Soms maakt ze zelfs foto's van enkel woorden, bij voorkeur van filosofische quotes die moeten motiveren.

Vorige week was het nog een spervuur aan plaatjes van een werkdag; volgers konden aanschouwen hoe de stoelen, vergadertafels en lunches in de koelkast er dit keer bij stonden. De metronoom moet elke tik iets posten - of het nu gaat om een screenshot van de tv-serie die ze kijkt, een foto van een bordje in de toiletten dat werknemers hun handen moeten wassen - als ze dat niet doet, voelt de hele dag als verspilling van tijd.

8. De hashtagjunkie

Voor veel verslaafden van sociale media geldt dat de hashtag als drug de voorkeur geniet. Je merkt de hashtagjunkie eenvoudig op door het grote aantal hashtags in zijn berichten - hoe meer hashtags, hoe ernstiger de verslaving.

De junkies op Instagram zijn het ergst: hun met hashtags gevulde berichten in hoofdletters zijn vaak langer dan hun geplaatste foto's groot zijn. Misbruik van hashtags vormt een plaag voor sociale media en daar maakt geen interventie een einde aan.

9. De recycler

De recycler leeft in het verleden. Het is een aandoening die normaal gesproken vrij onschuldige lieden treft. De recycler heeft de pech dat sociale media zo snel gaan dat hij of zij het onmogelijk vindt het allemaal bij te houden.

De eerste keer dat de recycler toeslaat, voelt het als een deja-vu. Maar wanneer het eerdere grapje of dat aftandse kattenfilmpje voor de tigste keer terugkomt, is het niet meer leuk en krijg je echt een hekel aan de recycler.

Recyclers herkauwen met regelmaat oude tweets, #tbt berichten op Instagram en zelfs statusupdates om - en ik weet echt niet waarom - het verleden te herleven of het geduld van hun volgers op de proef te stellen?

10. De Twittertrol

Nee, dit zijn niet de schattige trollen die we kennen uit sprookjes. Twittertrollen rusten niet voordat iedereen in hun tijdlijn zich net zo onheus voelt als zijzelf. Ze houden ervan vuurtjes op te stoken met beledigingen en anderen op de kast te jagen met idiote vergelijkingen.

Trollen hebben meestal last van notoir slechte spellingsvaardigheden en bezitten niet de intelligentie een open en eerlijk gesprek aan te gaan, want er zal altijd een kwaad bedoelde sneer moeten worden uitgedeeld.

11. De Twittertornado

Twittertornado's zijn deels egoïstisch, opschepperig en hardvochtig wanneer ze zelf een storm van jewelste opwekken. Het zijn de onaangename, zelfingenomen zielen die geloven dat heel Twitter aan hun lippen hangt. Ze proberen iedere keer opnieuw een langere tornado te veroorzaken door een langere reeks tweets aan elkaar te rijgen.

Deze types voelen zich beperkt door de limiet van 140-karakters die Twitter aan berichten heeft gesteld en ze hebben lak aan lieden die kritiek hebben op het bevuilen van de tijdlijn van anderen. Vaak zijn het gewoon zielige patjepeeërs.

12. De rotzakken

Er is geen andere manier om het te beschrijven: sommige mensen zijn gewoon echte #@&@[email protected] op sociale media. Dit zijn de mensen die gewoon niet aardig kunnen doen en lak hebben aan nettiquette. Ze meten sociaal succes af aan hoe vaak ze anderen kunnen kleineren en kwetsen.

Niemand wil een rotzak in zijn sociale media kringen hebben zitten, maar toch vinden ze overal een plekje. De enige manier om ermee om te gaan is er boven te blijven staan en ervoor te zorgen dat niemand jou als die $*%@!# gaat zien.

Overigens hebben ook sociale media als Twitter dergelijke types in het snotje. Kijk hieronder maar eens naar het lijstje spamoverlast uit de gebruikersregels van Twitter. Ook random anderen volgen mag niet!