Op 1 april is het geoorloofd om een ander flink in de maling te nemen. De IT blijkt een goed onderwerp om mensen die er minder verstand van hebben flink op het verkeerde been te zetten. Er zijn er dan ook al heel wat geweest die nietsvermoedende naïevelingen het schaamrood op de kaken hebben bezorgd. Zoals met veel dingen.. als het al goed gedaan is, hoef je het zelf niet te doen. Hier volgen dus vijf bekende IT-gewortelde grollen uit de historie.

San Serriffe

De Britse krant The Guardian publiceerde in 1977 een zeven pagina’s tellende special over San Serriffe. Dat zou een kleine republiek zijn die bestond uit een aantal eilanden in de vorm van een puntkomma. Deze eilandenrepubliek werd in dusdanig rijke details neergezet, dat er maar een paar mensen waren die door hadden dat alle geografische namen van het eiland uit de typografie kwamen.

De punt van de puntkomma was het grotere eiland en heette Upper Caisse en het zuidelijke eiland in de vorm van een komma droeg de naam Lower Caisse. De hoofdstad heette Bodini en de bestuurder van de republiek was Generaal Pica.

De hele dag stond de telefoon van de redactie van The Guardian roodgloeiend. Mensen wilden allemaal meer informatie over dit geweldige vakantieoord. Het succes van deze grap heeft er naar verluid voor gezorgd dat 1 aprilgrappen ongekend populair werden bij Britse kranten. In 2006 is de grap overigens nog herhaald door Wikitravel.

Millennium bug opgelost

De Singapore Straits Times meldde in 1999 dat een jongen van 17 jaar alle problemen van de millennium bug had opgelost.. Dat zou hij gedaan hebben door een klein computerprogrammaatje te schrijven dat de bug in één keer zou vervagen.

De student zou cameraschuw zijn, waardoor er geen foto van hem was. De jongen zou volgens de krant het probleem in 29 minuten hebben opgelost. Tijdens het oplossen van een algebraprobleem liep hij toevallig tegen de fix aan.

De familie van de jongen en onderzoeksbureau Gartner zouden samen het bedrijf Polo Flair hebben opgericht om de vinding commercieel uit te buiten. Polo Flair is echter een anagram voor April Fool. Veel journalisten en computerexperts belden de krant voor meer informatie over deze wonderjongen, die helaas niet bestond.

Telepathische e-mail

De april 1999 editie van het blad Red Herring bevatte een artikel over een revolutionaire uitvinding genaamd Orecchio (Italiaans voor ‘oor’) die de elektronische wereld zou doen schudden op zijn grondvesten. Gebruikers zouden door middel van het TIDE protocol (Telepathic Internet Data Exchange), e-mails kunnen verzenden met behulp van telepathie. Men zou een klein apparaatje achter de oren moeten dragen om dit mogelijk te maken.

De man die hier zogenaamd achter zat, het computergenie Yuri Maldini, beweerde dat hij de technologie had ontwikkeld met behulp van de versleutelde communicatiesystemen die hij geïnstalleerd had voor het leger in de Golfoorlog.

In het artikel wordt Maldini uiteindelijk gevraagd of hij kan aangeven hoe groot de markt zal zijn voor een dergelijk innovatieve uitvinding. Volgens het artikel tuurt Maldini vervolgens een tijdje uit het raam van zijn kantoor, om uiteindelijk te zeggen “Ik heb je zojuist een e-mailtje gestuurd met mijn antwoord.” Wanneer de schrijver van het artikel weer op kantoor aankomt vindt hij volgens het artikel in zijn mailbox inderdaad het antwoord “Het gaat simpelweg gigantisch worden.”

F/rite Air

Een 1 aprilgrap van Nederlandse makelij, maar met wereldwijde bekendheid is die van F/rite Air. Net twee weken nadat Worldonline de beurs op kwam en ineen zeeg, kwam het nieuws naar buiten dat er een nieuw technologieaandeel geïntroduceerd werd. Iex.nl meldde dit in 2000 als 1 aprilgrap. Het barsten van de internetbubbel was op dat moment in volle gang en de website wilde laten zien hoe ongefundeerd de normaal zo conservatieve belegger te werk ging als het om een beursgang van een technologiefonds ging.

Dat lukte aardig, want binnen no time kwamen er 500 orders binnen die goed waren voor een totaalbedrag van 7 miljoen dollar. Daarbij maakte het de beleggers niets uit dat Iex.nl een website was en geen bank. Geen van de 500 mensen vroeg zelfs maar om een prospectus.

Het bedrijf F/rite Air was uiteraard fictief en stond eigenlijk voor fried air. Dat is Dunglish voor gebakken lucht. De beleggers werd voorgehouden dat het bedrijf een geweldige nieuwe technologie had ontdekt dat menselijke cellen kon regenereren, hersencellen stimuleerde en een middel was tegen depressie.

PigeonRank

Google is nogal van de grappen en grollen. Het worden er elk jaar meer. Een wat oudere stamt uit 2002 en heet PigeonRank. Google beweerde dat het succes van hun zoeksysteem eigenlijk te danken was aan PigeonRank. Dat zou een systeem zijn om webpagina’s te ranken met behulp van goedkope krachten: duiven

Duivenclusters zouden sneller zijn dan mensen of computeralgoritmes. De ‘Columba livia’ duif zou de unieke gave hebben om objecten te herkennen en te vergelijken en daarbij de kleinste details te kunnen waarnemen. Zo zouden de duiven pagina’s met de kleinste verschillen direct herkennen. Volgens Google telde een pik met de snavel van de duif als een punt en daarmee ging de page ranking dan omhoog.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die dit soort verhalen geloven. Het verhaal werd echter toch wel erg ongeloofwaardig op het punt dat de duivenpoep door Google gerecycled zou worden tot monitorpixels om de hoofdpagina van de zoekmachine mee te vullen.