iPhone 5

Het is tijd voor de volgende iPhone. Apple heeft zijn computerproducten lang geleden al verheven tot het niveau van fashion. Zowel qua uitstraling als qua timing voor het showen en uitbrengen van 'de nieuwe collectie'. Afgaande op Apple's strategie tot op heden komt er nu weer een echt nieuw, ander toestel aan.

Na de oorspronkelijke iPhone volgde een toestel met iets gewijzigd uiterlijk en voor 3G-verbindingen opgevoerd innerlijk. Na die iPhone 3G volgde de gelijk uitziende maar intern flink versnelde 3G S. De iPhone 4 was qua uiterlijk én innerlijk weer een compleet nieuw, ander apparaat. De daarna volgende 4S heeft 'slechts' een snellere processor en meer geheugen. Op basis van deze voorgeschiedenis belooft de iPhone 5 dus veel nieuws te brengen.

Apple moet misschien ook wel, om de concurrentie tegen te gaan van Android-toptoestellen zoals die van aartsrivaal Samsung. De vele berichten op basis van anonieme bronnen maken gewag van een geheel nieuw design, wat nog dunner is en een groter scherm heeft. Verder zou de al jaren gelijkgebleven dock-connector op de schop gaan. Dus het vakantiegeld is ook nodig voor nieuwe accessoires?

iPad mini

Of gaat de vakantiepot toch op aan een ander Apple-product? Ja, de geruchten over een kleinere maat iPad zijn er al jaren. En om de zoveel tijd duiken ze opnieuw op. Nu ook weer. De aller-, allereerste geruchten over een iets grotere iPod Touch stammen zelfs al van vóór de onthulling van de eerste iPad. Maar sinds de iPhone 4 zijn de geruchten over aankomende Apple-aankondigingen in toenemende mate betrouwbaar.

Niet alleen door prototypes die in handen van journalisten komen, maar ook door welingelichte bronnen die meer en meer inderdaad welingelicht zijn. Tenminste, niet ieders anonieme bronnen. Toch lekken steeds vaker eigenschappen, specificaties, maten en complete foto's vantevoren uit. De iPad 2 en iPhone 4S waren dan ook geen verrassingen. Wat al werd verwacht, is inderdaad door Apple gebracht.

Misschien dat het nu zover is dat de iPad mini ook uitkomt. Apple werkt daar vast al al lange tijd aan, maar het bedrijf wacht net zoals bij de iPhone en iPad af tot het de tijd rijp acht. Gezien het - tijdelijke - succes van de kleine Kindle Fire-tablet van Amazon en het uitverkoopsucces van de PlayBook (beide 7 inch). Beide iPad-concurrenten danken hun recente goede verkoop aan extreem lage prijzen, maar daar zijn meer fabrikanten wakker van geworden.

Surface-tablets

Een slapende reus die zich nu pas serieus op tablets stort, is Microsoft. Die Windows-maker neemt het heft in eigen handen en komt zelf met touch-tablets, om Windows 8 aan de man te brengen. De softwaremaker wil de wereld tonen hoe een echt goede Windows-tablet eruit hoort te zien. De oude, vertrouwde pc-partners hebben immers tot op heden geen levensvatbare concurrent voor de iPad weten neer te zetten. Maar of Microsoft zelf het beter kan, daar wordt flink aan getwijfeld.

De zogeheten Surface-tablets die Microsoft zelf gaat verkopen, komen in twee varianten. De ene heeft een energiezuinige ARM-processor en draait Windows RT. Die speciale Windows 8-variant is niet compatibel met pc-programma's, maar die blijken op een tablet toch niet echt makkelijk te bedienen met de vinger. De oude Windows-desktop en applicaties daarvoor zijn toch echt ontworpen voor muis met toetsenbord.

De andere Surface-tablet waar Microsoft mee komt, is meer een laptop in touch-schermverpakking. Dat apparaat heeft een reguliere x86-processor van Intel en draait gewoon Windows 8. Fabrikant Microsoft heeft voor beide varianten beschermhoezen met ingebouwd toetsenbord. De ARM-tablet komt op 26 oktober uit, tegelijk met Windows 8, terwijl de x86-tablet later volgt. Details als prijzen en specificaties zijn nog altijd onbekend.

Nieuwe pc

Wie niet zit te wachten op een tablet kan het vakantiegeld wellicht besteden aan een nieuwe pc. Op 26 oktober komt Windows 8 officieel uit en de diverse computermakers lopen al warm om de markt dan te overspoelen met een hele lading nieuwe modellen. Dunner, sneller, lichter, en met meer superlatieven. Daaronder naast enkele desktops ook vele laptops, Ultrabooks, eigen tablets en hybride tussenvormen.

Voor wie niet zit te springen om Windows 8 zijn er in de aanloop naar eind oktober juist nóg twee redenen om een nieuwe pc aan te schaffen. Enerzijds het vóór willen zijn van dat nieuwe besturingssysteem met de radicaal omgegooide Metro-interface. De keuze uit Windows 7-pc's kan na de release van 8 best wel eens tegenvallen.

Anderzijds is er de Hollandse zuinigheid: pc-makers zitten nu al met overtollige voorraden. Profiteer van de (aankomende) prijzenoorlog. Bovendien kan het prijsstunten van de pc-dealers nog verder losslaan als de nieuwe Windows 8-pc's eenmaal uit zijn en de verkopers dus zitten met 'oude' voorraden.

De twee hier genoemde pc-aankoopscenario's gelden natuurlijk niet alleen voor consumenten, maar ook voor bedrijven die geen breed licentiecontract met Microsoft hebben. Grootzakelijke klanten kunnen eigen Windows-licenties kopen en dan de versie naar keuze installeren op hun hardware. Microsoft biedt namelijk ook downgrade-rechten. Die gelden echter niet voor bedrijven die pc's 'los' kopen en dus gebruiken wat daarop wordt meegeleverd.

Google Nexus 7

Naast de overmacht van de iPad en tablettoenadering van pc-overheerser Microsoft staat er nog het grote smartphoneplatform Android. De maker daarvan, Google, wil toch echt ook een stuk van de snelgroeiende en lukratieve tablettaart. Dus komt het bedrijf ook met een eigen tablet, de Nexux 7, die na de zomer ook verkrijgbaar is buiten de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. In ieder geval vanaf september bij de eigenlijke fabrikant: Asus.

De Nexus 7 is namelijk gemaakt door een bestaande Android-partner van Google, net zoals eerdere Android Nexus-toestellen. Belangrijk verschil ditmaal is dat het voorbeeldapparaat voor de nieuwe Android-versie in dit geval niet alleen een paradepaardje is maar tegelijk ook een prijsvechter. De gretige koper krijgt niet alleen een door reviewers bejubeld apparaat, maar betaalt daar niet de topprijs voor.

Genoeg koopverleiding en -keuze dus straks na de zomer. Of Apple nou opnieuw kan scoren met zijn nieuwe iPhone of dat Android overwint. Of tablets nou een hype zijn of het platform van de toekomst. Of de pc nou na jaren van eenheidsworst onmisbaar blijft of mee-evolueert.

De trend van eindgebruikers om hun eigen mobiele apparaten in te zetten op de werkvloer, brengt dit alles ook binnen bij bedrijven. Letterlijk en figuurlijk. Koopgrage consumenten kunnen beheerders dus ook aanzetten - of dwingen - tot het verkennen van deze potentiële aankopen. Of blijft het bij simpelweg 'nee' zeggen?