IT-reclame heeft soms een erg aparte insteek. Niet elk IT-product leent zich nu eenmaal makkelijk voor creatieve uitingen van reclamemakers. Het gevolg is dat sommige van deze reclames zo over de top gaan, dat het de lachspieren een goede training geeft. De volgende vijf klassiekers hebben een erg hoog vrijdagmiddaggehalte.

Canon geilt Japanners op

We trappen af met Canon. Japanners hebben de naam nogal eens bizarre humor te hebben. Ook gebruiken ze sex op veel manieren om producten te verkopen. Een mooie combinatie van de bizarre Japanse humor met dit sexuele aspect is deze laserprinter reclame. De printer verandert in een wonderschone vrouw die printjes uit haar decolleté spuwt. Een product sexy maken is vrij zelden zo letterlijk genomen door reclamemakers.

Atari spot met bobo's

Dat Amerikanen ook wel van een beetje over de top houden is algemeen bekend. Deze reclame voor het Atari 2600 spel Pole Position is daar een bewijs van. Meneer burgerlijke hotemetoot zit met zijn perfecte gezinnetje als zondagsrijder achter het stuur, als een stem tot hem spreekt. Dat het spel bedoeld is voor het hele gezin blijkt uit het feit dat de auto door de hand van god opgepakt wordt en leeg gekieperd, waarna alle inzittenden in een Formule 1 auto belanden. Let op, dit filmpje zal remsporen op je ziel achterlaten… Zogezegd; heerlijk slecht.

IE8 tegen het kotsen

Dat smakeloosheid een deugd is waar Microsoft absoluut niet vies van is, wordt prachtig gedemonstreerd in het volgende pareltje. Natuurlijk was de privénavigatie optie een goede functie van Internet Explorer 8, maar om dat op deze manier duidelijk te maken vergt toch wel wat moed. De man in deze video blijkt even vunzig als eerlijk, wanneer hij aan zijn vrouw de laptop uitleent waarop hij klaarblijkelijk knoerthard pornografisch materiaal op aan het bekijken is. De man wordt vervolgens op zijn beurt getrakteerd op een lading goorheid waar zelfs de viezeriken op zijn scherm geen brood van zouden lusten. Niet één keer, maar meermalen wordt de man volledig ondergekotst. Slik je broodje dus even door en zet je biertje even neer voordat je op onderstaande grafische content klikt.

Apple maakt foutste commercial ooit

Maar gelukkig kan het altijd erger. Het volgende filmpje is zo verschrikkelijk, dat zelfs de grootste Apple-gelovers en Jobs-extremisten zich zullen schamen. Toegegeven, een zwarte achtergrond met neon-kleurige streepjes was best hip in 1983, maar de muziek in combinatie met de drieëneenhalve minuut aan pure zelfverheerlijking was zelfs voor de jaren ’80 aanzienlijk lame. Jobs zelf zou waarschijnlijk uit pure wanhoop beweren dat het om een reclame ter bevordering van het eten van het fruit genaamd de appel zou gaan, ware hij geconfronteerd met deze overweldigende emo-crap. Ja, deze reclame is dusdanig afgrijselijk, dat hij waarschijnlijk nooit meer te overtreffen is. En ik durf te wedden dat bijna niemand het zal volhouden om daadwerkelijk de gehele drieëneenhalve minuut af te kijken. Sterkte!

Trippen met Windows 3.1

De Japanner in dit filmpje is een Windows fanboy pur sang. In totaal scandeert de Microsoft-groupie Windows 21 keer in het filmpje. En hoe… In een soort spookkasteel met een filmstijl die doet denken aan een oude horrorfilm, maar dan met alle hysterie van de hele film in 30 seconden gepropt. De Japanner die om Windows roept is als een klein verwend kind. Al snel krijgt hij zijn hoofdgerecht, namelijk een stolp met daaronder Windows 3.1. Dan is hij eindelijk zoet en klikt hij als een gek door Windows heen als een heroïneverslaafde die te lang geen bruine suiker heeft gezien. Dit is zonder twijfel de meest trippende IT-reclame ooit.