De dienstverlening wordt komende paar weken beetje bij beetje uitgeschakeld, zo maakte het bedrijf achter Secret woensdag bekend. "Secret staat niet meer voor de visie die ik had bij de oprichting, dus dit is nu de beste beslissing voor mijzelf, de investeerders en het team", laat oprichter David Byttow weten.

De app verscheen begin 2014 ten tonele en verwierf 35 miljoen dollar aan investeringen. Die krijgen "een groot deel" van hun geld terug. Halverwege vorig jaar kwam de app ook in Nederland uit.

Secret was omstreden vanwege zijn unique selling point, namelijk het anoniem uitwisselen van berichten. Dit zijn vijf redenen waarom Secret niet het succes is geworden wat Byttow ervan verwachtte. Het bedrijf claimde 15 miljoen gebruikers (lees:downloads), maar nooit bracht het naar buiten hoeveel actieve gebruikers het had.

1. Anoniem chatten kon al

Voordat Secret verscheen, was er al Whisper. Geen echt USP dus. Deze gratis chatapplicatie werd al begin 2012 uitgebracht voor de iOS en Android platforms en bestaat nog steeds. Een echt unieke waardepropositie bracht Secret dus niet.

2. Secret koos de verkeerde doelgroep

Waar Whisper zich vooral op tieners met geheimen richtte, besloot Secret de focus te verplaatsen naar techies. Die aanpak heeft nooit gewerkt; tieners hebben uiteraard meer meidengeheimen om te delen dan IT-pro's.

3. Echt anoniem was Secret nu ook weer niet

Whisper werkt geheel anoniem, los van locatie en sociale netwerken. Bij Secret moest je verbinding leggen met het adresboek van je telefoon, waardoor berichten van 'een vriend' of 'een vriend van een vriend' afkomstig zijn. Dit maakte de kans op ontdekking van de geheime zender eenvoudiger.

4. De drempel voor pesten lag te laag

Secret liet lange tijd pesters gewoon hun gang gaan. Pas in het najaar van 2014 nam men maatregelen om pesters te kunnen blokkeren, iets dat Whisper al veel eerder doorvoerde.

5. Nieuwe features lieten te lang op zich wachten

Lange tijd ontbrak het Secret aan een andere feature die van Whisper een interessante chatapp maakte, namelijk één-op-één messaging bij interessante berichten. Zo kunnen anonieme ontboezemingen toch in één-op-één contacten naderhand besproken worden, wat bij Secret alleen mogelijk was via third-party app Anonyfish.