Goed(e) bekend(e)

Apple geniet goede bekendheid, met zijn eigen naam en met merken als iPhone en iPad. Tenminste, in bepaalde kringen. Onder technisch onderlegde of design-gevoelige mensen bijvoorbeeld. Maar onder het algemene publiek zijn het bedrijf en de producten van CEO Tim Cook minder goed bekend. De gewone Nederlandse consument plaatst Samsung in de top 100 van onmisbare merken. Apple haalt die lijst niet eens.

De succesvolle maker van iPhones en iPads moet het doen met een notering op positie 173, terwijl zijn Zuid-Koreaanse rivaal op 63 uitkomt. Goed, dat zijn slechts de bedrijfsnamen. Belangrijker zijn de productnamen, maar ook daar scoort Samsung goed. In de categorie telefoontoestellen staat Samsungs Android-toestel Galaxy op de derde plaats, met iPhone op twee en Nokia op één. De iPhone staat in de totale lijst (met 1410 merken) op positie 239.

Apple’s tablet, de iPad, doet het in de volledige lijst beter. Beter dan de iPhone en beter dan de maker zelf: het apparaat bekleedt de 147e plaats. Daarnaast is de iPad nummer twee in de categorie audio/video. Op nummer één staat daar Samsung, dat vaak al bekend is van bijvoorbeeld tv’s.

Naamsbekendheid is een groot goed.

Siri-killer, van Siri-vader

Naamsbekendheid is één ding, innovatie is een ander. Apple laat zich graag voorstaan op zijn innovatie, bijvoorbeeld met de spraakgestuurde assistent Siri. Die virtuele dame in iOS heeft nu Android-concurrentie in de vorm van Google Now en krijgt er in de toekomst een Samsung-tegenhanger bij. De elektronicaproducent werkt aan een eigen soort Siri, wat het dan gelijk veel breder wil inzetten.

Het zogeheten SAMI (Samsung Architecture for Multimodal Interactions) gaat niet slechts Siri imiteren, maar die iOS-assistent passeren. De nog in ontwikkeling zijnde technologie van Samsung wordt een online-dienst die diverse apparaten koppelt en combineert om het internet of things aaneen te koppelen. Van smartphones en smartwatches tot koelkasten, auto's en fitness-apparatuur. En dan niet allemaal gemaakt door Samsung. SAMI is via een API toegankelijk voor derden, waarvan Samsung er nu al vijftig heeft waarmee het samenwerkt.

Belangrijk detail nog: voor het ontwikkelen van SAMI heeft de firma de vader van Siri in huis gehaald. Spraakpionier en voormalig Apple-topman Luc Julia werkt in dienst van Samsung aan de slimmere spraaktechnologie. SAMI moet het internet of things aan elkaar knopen voor de eindgebruiker.

Op deze fonkelnieuwe designcampus middenin Silicon Valley werkt Samsung aan SAMI, en andere innovatie:

OS-overgang in de maak

Zoals Nokia groot is voor (het kleine) Windows Phone, zo is Samsung ook groot voor (het grote) Android. De grote Google-partner is qua percentage wel kleiner dan de Microsoft-partner, die door die Windows Phone-maker wordt opgekocht. Daarnaast heeft Samsung meer concurrenten te dulden op het mobiele platform van Google, dat door die reus ook wordt aangestuurd. Maar hier wordt aan gewerkt.

Samsung is namelijk druk bezig zich minder afhankelijk te maken van Android. Het wil meer op eigen benen staan en heeft daarvoor een eigen OS in de maak: Tizen. Dat is de reïncarnatie van het door Intel en Nokia opgezette mobiele Linux-platform, voortgekomen uit Intels mobiele besturingssysteem Mobil en Nokia’s tegenhanger Maemo. Nokia is tussentijds afgehaakt, en geheel voor Windows Phone gegaan.

Maar Intel staat nog achter Tizen, samen met Samsung. De twee hebben nu net flinke steun geronseld voor hun eigen leger, tegenover de Android-grootmacht. Maar liefst 36 bedrijven spreken hun steun uit voor het nog piepjonge besturingssysteem. Trouwens, dat platform is stiekem al op de markt verschenen: Samsung heeft in oktober stilletjes een camera uitgebracht die draait op een uitgekleed Tizen. Volgens geruchten volgen begin 2014 de eerste Tizen-smartphones.

Tizen is al openlijk geshowd op een smartphone, hier op een (inmiddels oude) Galaxy S II:

Apple-rechtszaak loopt met sisser af

De grote rechtszaak van Apple tegen Samsung wordt momenteel deels overgedaan. Samsung is schuldig bevonden en die veroordeling blijft staan. Maar de recordboete van 1 miljard dollar is later afgewezen. Die moet opnieuw worden bepaald. Een jury buigt zich nu over de vraag hoeveel schadevergoeding Samsung moet betalen aan Apple. Het gaat er dus niet om hoeveel schade Apple heeft geleden en ook niet om hoeveel Samsung heeft verdiend aan zijn patentschending.

Apple’s advocaat Harold McElhinny stelt in de nu lopende rechtszaak dat Samsung 10,7 miljoen toestellen heeft verkocht die inbreuk maken op Apple-patenten. Dat aantal is volgens de aanklagende firma goed voor 3,5 miljard dollar omzet voor zijn grootste concurrent. Hierdoor heeft Apple tenminste 360.000 iPhones minder verkocht, wat een verlies van 113,7 miljoen dollar betekent, argumenteert de advocat.

Als schadevergoeding eist de iPhone- en iPad-maker nu 379,8 miljoen dollar. Een flink bedrag, maar flink minder dan eerder opgelegde 1 miljard dollar, en echt flink minder dan de 2,5 miljard tot wel 7,5 miljard dollar die Apple aanvankelijk heeft geëist. Samsung bekent nu schuld en erkent dat het Apple een grote som geld schuldig is.

Maar die som bedraagt 52 miljoen dollar, pleit Samsungs advocaat Bill Price, niet 379,5 miljoen. Want de door Apple geclaimde 3,5 miljard dollar omzet is bij lange na niet gehaald, aldus de aangeklaagde firma. Als de jury de schadevergoeding ergens tussen die twee bedragen in legt, of zelfs Apple’s eis geheel honoreert, komt Samsung er relatief goed af. Overigens heeft Samsung nog andere juridische problemen, in en met Europa. Maar het werkt eraan om ook die de wereld uit te helpen.

Nu vroeg met innovatie

Waar Samsung mogelijk laat is met een antwoord op Siri, en schuldig is bevonden aan namaak van Apple, daar is het nu vroeg met andere innovatie. Het bedrijf heeft zijn eerste smartwatch al uitgebracht, en ook een smartphone met gebogen scherm. De geruchten over een iWatch van Apple doen al heel lang de ronde, maar bevestiging - laat staan een productaankondiging - blijft uit. Misschien dat Apple net zoals met de iPad pas ermee komt als het echt goed en af is.

Een gimmick, of een eerste stap naar de toekomst?

Ondertussen heeft Samsung wel een voorsprong geclaimd. Of het die weet te behouden, of het daarop weet voort te bouwen, moet nog blijken. Smartwatches zijn lang geleden al eens uitgebracht door een ander bedrijf. Bijna tien jaar geleden, en zo’n vijf jaar geleden na een kwakkelend bestaan geschrapt. Maar nu lijkt de tijd rijp voor slimme horloges en andere smart accessoires. Die elektronica is meer dan een luxe gimmick, zoals een bepaalde websurfende touch-telefoon ooit werd gezien: