1. Server-side scripting

Het begon allemaal met een tv-programma in Boston. Fred DuFresne werkte aan een interactieve website voor de lokale tv-zender WCVB. Hij bedacht een techniek die nu bekend staat als server-side scripting. Voor die tijd was het een revolutionair idee. In feite programmeer je een server om opdrachten uit te voeren en het resultaat terug te sturen naar de client. Tegenwoordig is het de standaardmanier waarop bijvoorbeeld zoekopdrachten op een server worden uitgevoerd.

Voordat het gepatenteerde server-side scripting bestond, moesten ontwikkelaars ingewikkelde HTML-opdrachten schrijven. Tegenwoordig wordt het concept toegepast in allerlei websites, van blogs tot Facebook. “Dankzij SSS hoefde je niet zoveel kennis meer te hebben om dynamische pagina's te maken", vertelt DuFresne. “Om een simpele PHP-pagina te maken heb je in principe geen informatica-opleiding meer nodig. Je hoeft object-libraries niet meer te koppelen en de broncode hoeft niet meer te worden gecompileerd."

2. IP-camera's

Je hoort niet zoveel over IP-camera's, maar waarschijnlijk houdt er op dit moment eentje je auto in de gaten in de parkeergarage. Toch worden camera's die een internetverbinding gebruiken om videobeelden te streamen niet zoveel gebruikt als je zou verwachten. Axis Communications, dat de IP-camera in 1997 ontwikkelde, zegt dat slechts 40 procent van beveiligingscamera's is verbonden met het web.

Het systeem is veel beter schaalbaar dan reguliere videobewaking. Het toevoegen van nog meer camera's is in feite hetzelfde als computers aan een netwerk hangen. De kwaliteit is volgens velen beter, de camera's zijn minder prijzig en ze hebben meer features, zoals bewegingsherkenning.

3. MIME

De Multipurpose Internet Mail Extensions (MIME) voor e-mails zorgde voor een tijdperk van opgemaakte berichten, waardoor kale teksten werden opgeleukt met HTML-codes, bijlagen en afbeeldingen. Nathaniel Borenstein is een van de ontwerpers die in de jaren 80 werkte aan aan MIME. Hij stuurde de eerste bijlage in 1992 en zag MIME uitgroeien tot een e-mailstandaard. Deskundigen schatten dat er dagelijks ongeveer 1 miljard e-mails worden verwerkt die van de standaard gebruikmaken.

4. OAuth

OAuth is een open authenticatieprotocol waarmee gebruikers beperkte toegang krijgen tot API's. De techniek gebruikt een token om zich mee te identificeren, zodat gebruikers niet steeds wachtwoordgegevens hoeven in te geven. Stel dat je gegevens van Salesforce.com wilt gebruiken in Facebook. Met een OAuth-token verleen je toestemming om de twee databases te koppelen.

Een van de belangrijkste innovaties van OAuth is dat specifieke applicaties toegang krijgen. Via een token kan zo een veilige verbinding worden opgesteld tussen bijvoorbeeld een Twitter-feed en invloedsmeter Klout. Overigens heeft een van de eerste OAuth-ontwerpers Eran Hammer geen vertrouwen meer in de veiligheid van het steeds verder uitgeklede protocol. Hij heeft OAuth daarom de rug toegekeerd.

Op de volgende pagina onder meer een techniek om keyloggers te dwarsbomen.

5. Versleuteling van toetsaanslagen

Keystroke Encryption is nou zo'n technologie waar ze over praten op Defcon en andere beveiligingscongressen, maar waar je verder niet veel van hoort. Malware is een groot probleem in het bedrijfsleven en een gevaarlijke vorm is de keylogger. Deze logt welke toetsen worden ingedrukt en vangt zo allerlei gevoelige informatie op zoals wachtwoorden en betalingsgegevens.

De oplossing ligt in het versleutelen van de toetsaanslagen, zodat keyloggers niet kunnen registreren wat iemand aan het typen is. Bedrijven als Strikeforce Technology knallen een encryptielaag direct boven de toetsenbord-driver, zodat keyloggers alleen de versleutelde gegevens zien langskomen.

6. Virtueel marktonderzoek

Sommige briljante vernieuwingen worden in het bedrijfsleven nog niet breed ingezet. Virtueel marktonderzoek pakt het ouderwetse idee waarbij mensen op straat bijvoorbeeld een busje worden ingesleurd om hun mening te geven over een product en voert het virtueel uit. Je kunt een nieuwe verpakking, logo en zelfs een specifieke tekst uitproberen met een virtuele reclamecampagne. Deze nieuwe ideeën worden verwerkt in een webinterface waar klanten hun voorkeuren opgeven.

7. ODBC

Open Database Connectivity is zo gangbaar geworden dat IT-experts zich niet kunnen voorstellen hoe applicaties zouden kunnen draaien zonder ODBC. Het concept was zijn tijd ver vooruit toen het in de jaren 90 werd bedacht. Als open standaard kan ODBC communiceren met ieder ander databasemanagementsysteem (DBMS).

De drivers kunnen op elk platform worden geïnstalleerd en een platform met een ander verbinden. ODBC is daarmee een voorloper van de open standaarden waar het internet tegenwoordig vol mee zit. Het enige probleem is dat veel webapplicaties ODBC negeren en via PHP verbinden met databases.

8. Reputatiemanagement online

Het is lastig maar niet onmogelijk om de reputatie van een bedrijf te beheersen. Verschillende bedrijven brengen de online reputatie van merken in kaart. Een bedrijf als Reputation.com kan bijvoorbeeld de reputatie van een autofabrikant tot aan afzonderlijke dealers inschatten via de reacties op fora en sociale netwerken.

Bovendien poetst Reputation.com Google-resultaten op door positieve verhalen via SEO-technieken de boventoon te laten voeren. Ook een aantal gratis tools test de merkreputatie op sociale netwerken, zoals socialmention.com en socialmediacheck.nl.