Apple slaagt er maar niet in om de problemen met de antenne van de nieuwste iPhone uit te bannen. De acties die het bedrijf ondernam om de pr rond de nieuwste iPhone naar hun hand te zetten mochten niet baten. Het kost Apple op dit moment zelfs geld. Na een bevestiging van de antenneproblemen door de Amerikaanse consumentenbond en het daarbij horende negatieve koopadvies kelderden de aandelen met meer dan vier procent, bericht Reuters.

De iPhone 4 heeft significante problemen met de ontvangst als de telefoon in de linker onderhoek wordt vastgehouden. Doordat de antenne aan de buitenkant van het toestel is gemonteerd kan de huid geleiding veroorzaken tussen de twee antenne-uiteindes. Het gevolg is dat de ontvangst van het toestel aanzienlijk afneemt of zelfs helemaal wegvalt.

Terughalen

Weerwoord van Apple dat elke telefoon last heeft van dat probleem en dat het gaat om een softwarematige onjuiste weergave van de signaalsterkte gelooft eigenlijk niemand meer. Inclusief de beleggers.

Ondanks dat zijn er experts die de test van de bond in twijfel trekken. Bob Egan, elektromagnetisch ingenieur, fakkelt de testmethode van de Consumers Union compleet af. Hij vraagt zich op zijn blog af waarom de test is uitgevoerd in een afgeschermde ruimte met mensen, terwijl de iPhone geplaatst werd in een metalen standaard. De test is niet wetenschappelijk uitgevoerd, zo stelt hij.

Hoe het ook zei: de volgende zet is nu aan Apple, die nog niet gereageerd heeft op het advies van de consumentenbond en de daarbij horende koersval. Het antenneprobleem zou een enorme deuk in het imago van Apple zijn, en daarom gaan er stemmen op om de iPhone 4 helemaal terug te roepen. Toni Sacconaghi, analist bij Bernstein Research, becijferde dat een terughaalactie van de 1,7 miljoen verkochte iPhone 4-toestellen ongeveer 1,5 miljard dollar zou kosten.

Rubberen band

Volgens sommige analisten is een terughaalactie geen voor de hand liggend scenario. Anderen stellen dat dit onvermijdelijk is. De roep vanuit de consumentenhoek om actie zwelt wel aan. De Amerikaanse consumentenbond roept Apple op om actie te ondernemen. Suggereren dat gebruikers de telefoon anders moeten vasthouden of een rubberen band moeten aanschaffen om de zwakke plek af te dekken volstaan niet, vindt de bond. Dat legt het probleem bij de consument. "Wij vinden dat het bedrijf verantwoordelijk is voor het verhelpen van het probleem, zonder de consument verder op kosten te jagen."

Wat die constructieve oplossing moet zijn laat de bond aan Apple. Geloof in een software-update is er in ieder geval niet. Door analisten wordt er wel gespeculeerd over het gratis aanbieden van een 'bumper case', een rubberen band voor de iPhone 4 die wordt verkocht voor 30 dollar.