De vier grote Nederlandse eigenaren van dsl-netwerken KPN, BBned, Versatel en Tiscali proberen al enige tijd afspraken te maken om het overstappen tussen de verschillende netwerken te vereenvoudigen. Nu kost dat nog veel tijd en geld. Versatel en Tiscali willen echter niet wachten op KPN en zijn nu naar telecomwaakhond Opta gestapt, zo meldt het ANP. KPN sluit abonnees die willen overstappen naar het netwerk van een andere aanbieder eerst af. Pas enkele weken later zou de KPN-monteur langskomen om een nieuwe adsl-aansluiting mogelijk te maken, zo klaagt Versatel. Het probleem is niet nieuw. Ook abonnees die binnen het eigen adsl-netwerk van KPN willen overstappen – bijvoorbeeld van Planet Internet – krijgen te maken met extra kosten en vertraging door het eerst afsluiten. KPN bevestigde eerder tegenover WebWereld dat gekeken wordt naar een nieuw systeem dat de huidige drempels bij het overstappen moet wegnemen. Wanneer dit systeem wordt ingevoerd, is evenwel nog onduidelijk.

Premie

Er zijn niet alleen technische obstakels. Een belangrijk onderdeel van de onenigheid komt voort uit het feit dat een deel van de adsl-klanten van Versatel (via provider Zon) en Tiscali internet via het netwerk van KPN. Het telecomconcern heeft de concurrenten een premie betaald omdat zij klanten binnenhaalden op het KPN-netwerk. KPN acht het niet wenselijk dat Tiscali en Versatel deze premie incasseren om de klanten vervolgens naar het eigen netwerk te migreren. Deze kwestie moet eerst nog worden opgelost. De Opta heeft de ontvangst van de klacht nog niet bevestigd.