Afgelopen maandag is officieel de eerste Antilliaanse ruilmarkt voor internetverkeer in de lucht gegaan. Telecom-minister Maurice Adriaens verrichtte de opening van de CAR-IX.

De hardware van het knooppunt is ondergebracht in een datacenter op het e-commerce park te Vredenberg bij Willemstad. Het project werd vorig jaar juni al aangekondigd door Job Witteman, ceo van AMS-IX. Er wordt gestart met de 6 grote lokale partijen (UTS, Telbo, Scarlet, EOCG, Smitcoms, Digicel) waarvan er inmiddels vier zijn aangesloten.

Regionale ambities

Lokale en internationale internetbedrijven kunnen flink besparen door op Curacao te 'peeren'. Voorheen was de dichtstbijzijnde knooppunt in Miami. Er is daarom interesse vanuit diverse andere Caribische en Zuid-Amerikaanse partijen, bevestigt de woordvoerster van de AMS-IX. Namen mogen nog niet worden genoemd, want de contracten zijn nog niet getekend.

Ook een aantal bestaande AMS-IX leden heeft interesse om wellicht deze markt te gaan bedienen als het zich tot een hub voor dit gebied ontwikkelt. De CAR-IX is een 'fosterkindje' van de AMS-IX: het is feitelijk een minikloon van de succesformule van de AMS-IX zelf: netwerkneutraal, onafhankelijk en non-profit. Alle leden vormen een vereniging die de uitvoerende BV aanstuurt.

Cold standby

De topologie is in eerste instantie een stuk eenvoudiger dan de AMS-IX. Er is begonnen met 1 core-switch, een Foundry RX4. Een tweede dient als back-up, maar die staat op cold standby en zit bovendien op dezelfde locatie.. De AMS-IX zelf heeft een automatisch failover-systeem en volledige redundantie van de infrastructuur.

Het technische beheer van de CAR-IX wordt op afstand gedaan vanuit Amsterdam. Het idee is dat over een paar jaar de CAR-IX onder moeders vleugel vandaan komt en geheel zelfstandig zal functioneren.