De beurskoers van het van origine Israëlische MobilEye eindigde na de eerste dag 48 procent hoger op 37 dollar. Er werden 36,8 miljoen aandelen verhandeld. Het aandeel staat op de New York Stock Exchange vermeld als MobilEye Amsterdam.

Het bedrijf levert technologie die andere voertuigen en objecten detecteert met slechts een camera en complexe algoritmes. Het bedrijf ontwikkelt ook een systeem voor 'zelfrijdende' auto's. MobilEye levert ook zijn eigen system-on-a-chip-technologie, genaamd EyeQ, aan autofabrikanten. EyeQ-chips zitten sinds 2007 in auto's. Inmiddels zijn ze te vinden in 3,3 miljoen voertuigen van onder meer BMW, GM en Tesla.

Informatica-hoogleraar

MobilEye is van origine een Israëlisch bedrijf, maar het hoofdkantoor van de N.V. staat in Amsterdam, waarschijnlijk om belastingredenen. Mobileye haalde met de IPO maar liefst 890 miljoen dollar op. Het bedrijf is in 1999 opgericht door een informatica-hoogleraar aan de Universiteit van Jerusalem.

De camera herkent onder meer rijbanen, voetgangers en voertuigen. Een apparaatje in het dashboard verwerkt de beelden en kan de bestuurder waarschuwen. De volgende stap is dat het systeem ook de besturing van de auto (deels) kan overnemen.

Google

Anders dan Google gebruikt MobilEye goedkope camera's en geen complexe radarsystemen. Het uiteindelijke product zou maar een paar honderd euro moeten kosten. Doel is dan ook niet, zoals Google wil, om alle taken van de bestuurder over te nemen maar slechts een deel.

In de Audi A7 zit al een prototype van Mobileye's camerasysteem. Ook kwam Mobileye's met de Traffic Jam Assist, die automatisch kan afremmen en optrekken in de file.

De auto is hét nieuwe connected device