Dat bedrag moet er naar schatting betaald worden om zowel de strippenkaart en de ov-chipkaart naast elkaar te hanteren. De regio heeft een verzoek ingediend bij staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat om de poortjes van het metrosysteem definitief te sluiten op 25 juni. Dan moeten alle metrostations alleen nog toegangkelijk zijn met de ov-chipkaart.

De Stadsregio heeft gewacht met de aanvraag totdat er overal in de regio in het openbaar vervoer de ov-chipkaart geaccepteerd kon worden, om zo verwarring, ongemak of financiële schade voor reizigers voorkomen. De Stadsregio Amsterdam verenigt 16 gemeenten die samen werken aan verbetering van bereikbaarheid van het gebied. Naast Amsterdam behoren bijvoorbeeld Diemen, Haarlemmermeer, Edam-Volendam en Oostzaan bij de regio.

Meer veiligheid

Sinds 2006 kunnen reizigers in de metro's van het GVB al gebruik maken van de ov-chipkaart, sinds 2008 is dit ook mogelijk in trams en bussen. Regionale vervoerder Connexion voerde eind 2008 het systeem in. Arriva is nog bezig met de uitrol van de kaart in in Waterland. De verwachting is dat de laatste vervoerder voor het sluiten van de metropoortjes klaar is voor de chipkaart.

Naast het besparen van 8 ton per maand voor het hanteren van een duaal vervoersbewijzensysteem moet het uitzetten van de strippenkaart ook leiden tot minder zwartrijders en grotere veiligheid in de ondergrondse.

November al het vervoer met chipkaart

Een woordvoerster van de Stadsregio laat weten dat eind dit jaar het hele openbaar vervoer in de regio strippenkaartvrij zal zijn. "We verwachten dat dit in november gebeurt." Dit komt omdat het systeem in de metro al twee jaar actief is. In het streekvervoer is dit nog niet zo. "We willen dat mensen de tijd hebben om aan de chipkaart te wennen."

Volgens de woordvoerster is het onbekend wat het blijven hanteren van een duaal systeem in het streekvervoer kost. "Het hanteren van een duaal systeem is sowieso dubbel zo duur." Toch zou dit voor de streekvervoerders op dit moment minder kosten dan de 8 ton die het metrosysteem iedere maand extra moet ophoesten. Dat komt doordat metro's meer te kampen hebben met zwartrijders dan streekbussen.