De verkoopcijfers van Research in Motion (RIM) zijn het afgelopen kwartaal opnieuw gedaald. Het bedrijf schrijft een netto verlies van 235 miljoen dollar op een omzet van 2,9 miljard dollar. Het aantal verkochte BlackBerry's stokte op 7,4 miljoen stuks en er gingen 130.000 Playbook-tablets van de hand. Toch blijkt dat meer dan analisten hadden verwacht en RIM zelf kijkt dan ook strijdbaar vooruit.

Analisten: 'RIM ademt nog'

Marktanalisten gingen er vanuit dat RIM minder mobiele apparaten zou verkopen en ook minder inkomsten zou genereren. “Er is nog altijd sprake van een inkomstendaling van 31 procent vergeleken met vorig jaar, maar het is zeker niet het doemscenario waar velen bang voor waren. Ze ademen nog", zegt BGC-analist Colin Gills tegenover Reuters.

Zijn collega Shaw Wu van Sterne Agee onderstreept deze analayse: “Ze verliezen een stuk minder geld dan ingeschat. Het is nog altijd slecht, maar een veel kleinere ramp dan verwacht. De verwachtingen waren bijzonder laag en ze zijn erin geslaagd daar doorheen te breken."

Aandelenkoers schiet omhoog

In het eerste kwartaal van dit jaar verloor RIM nog 518 miljoen. Een verlies dat het bedrijf bijna geheel de nek omdraaide. Nu de daling enigszins onder controle is, maakt de Blackberrymaker bekend dat het genoeg geld in kas heeft om de productie van BlackBerry 10 te starten. Door dit nieuws steeg de aandelenkoers van RIM zelfs met maar liefst 20 procent. De grootste stijging van de koers sinds 2003.

Toch geeft dit nog geen enkele garantie voor de toekomst, meent CCS-analist John Jackson. “RIM en zijn producten blijven wereldwijd relevant. Het slecht nieuws is dat deze resultaten niets afdoen van het feit dat RIM nog altijd BlackBerry 10 moet brengen."

BlackBerry 10 is de bottleneck

De toekomst van het Canadese bedrijf staat of valt met het succes van BlackBerry 10. Het nieuwe besturingssysteem dat staat gepland voor begin 2013 moet RIM weer uit het slop trekken. Komende maand beginnen telecombedrijven met het testen van de eerste toestellen met BlackBerry 10, zo liet het bedrijf eerder deze week weten op een evenement in San Jose weten.

CEO Thorsten Heins gaf daar alvast een demonstratie van het nieuwe OS. “We zijn nu slechts een paar maanden verwijderd van onze lancering en onze teams werken dag en nacht om aan de verwachtingen die wij onszelf opleggen, te voldoen", aldus Heins.