Je zou verwachten dat naarmate apparatuur verouderd is tot aan het einde of voorbij de levensverwachting, er meer problemen ontstaan in onderhoud. Maar niets blijkt minder waar zo zegt leverancier Dimension Data naar aanleiding van een eigen onderzoek.

De gemiddelde reparatietijd van ict-apparatuur is 3,4 uur, waarbij nieuwere apparaten 48 minuten meer nodig hebben om weer te werken en verouderde apparatuur de minste reparatietijd kosten, namelijk 42 minuten korter dan het gemiddelde. Echt obsolete devices zitten met 3,3 uur reparatietijd nog onder het gemiddelde. Dimension Data is verrast door die uitkomsten.

Onderhoudscontract heeft weinig zin

Verder valt op dat het hebben van onderhoudscontracten met leveranciers nauwelijks de eigen IT-afdeling ontlast. Van alle gemelde incidenten bij een servicecenter van een leveranciers is slechts 16 procent direct gerelateerd aan het product van die leverancier.

Verder gaat het vooral om menselijke fouten, storingen bij de internet- of telecomprovider en omgevingsfactoren als stroomuitval. "Bijna een derde van alle incidenten - zes procent configuratiefouten en 26 procent menselijke fouten - is vermijdbaar", zegt Dimension Data.