Wat is het geval? We kennen natuurlijk nog de rechtszaak vanuit 2013 waarin de werknemers van de Apple Stores protesteerden tegen het doorzoeken van hun tassen na werktijd. Soms duurde dat namelijk meer dan een kwartier (met wachttijd) en dat terwijl ze al uitgeklokt waren. Dus onbetaald.

Maar de rechter heeft de zaak in december niet-ontvankelijk verklaard nadat in een andere rechtszaak (tegen Amazon) was gevonnist dat het gangbaar is dat retailers dergelijke anti-diefstalmaatregelen nemen.

Rechtszaak gaat toch door

Enkele werknemers laten het er niet bij zitten en zetten de rechtsgang door. Volgende maand wordt na een hoorzitting besloten of het werkelijk tot een zitting komt, maar de rechter heeft nu alvast de bijbehorende documenten vrijgegeven. En daaruit blijkt dat zeker twee werknemers hun klachten schriftelijk aan Tom Cook hebben doen toekomen, in 2012 al.

Persbureau Reuters citeert daaruit. Een werknemer meldt Cook (de hoogste baas van Apple) dat het bedrijf zijn 'gewaardeerde' werknemers behandelt als criminelen, terwijl een ander (uit Peking) zegt dat Apple zijn medewerkers behandelt "als beesten en dieven". Cook heeft in ieder geval het eerste mailtje persoonlijk doorgestuurd naar personeelszaken met de toevoeging "Is dit waar?"

'Het moet respectvoller'

Het hoofd van personeelszaken heeft los van die doorgestuurde e-mail overigens wel intern binnen Apple geopperd dat er "een slimmere en respectvollere manier moet zijn" om het gevaar van diefstal tegen te gaan.

Overigens zijn er in het recente verleden wel werknemers van Apple Stores betrapt op criminele activiteiten.

De hoorzitting staat voor 2 juli op de agenda.