Google was serieus in gesprek met La La Media voordat Apple de deal van 85 miljoen dollar tekende eerder deze maand, bericht de Wall Street Journal. Apple zou daarentegen erg geïnteresseerd zijn geweest in AdMob, een mobiele advertentiestartup die afgelopen november voor 750 miljoen dollar is overgenomen door Google.

Zowel Apple als Google weigerden in te gaan op de materie. Maar volgens de krant duiden de twee overnames op een verhardende strijd tussen de twee techgiganten. Apple wilde immers in de advertentiemarkt stappen terwijl Google een muziekdienst wilde kopen.

Grenzen vervagen

De originele grenzen vervagen. Google richtte zich eerst voornamelijk op de zoekmachinemarkt terwijl Apple computers en andere consumentenelektronica maakte. Ook waren er goede banden op het hoogste niveau; toen er twee topmannen werden gedeeld. Ceo Eric Schmidt van Google zetelde in de 'board of directors' van Apple, maar stapte daar afgelopen augustus uit omdat er steeds meer overlap kwam in de zakelijke doelen van beide bedrijven.

Google beweegt zich ook meer in de richting van Apple met een eigen besturingssysteem dat gaat draaien op netbooks, die deels concurreren met Apple's computers. Verder stapt de zoekgigant in de browsermarkt met Chrome, een directe concurrent van Safari. Ook in de mobiele markt verhevigt de strijd. Google's Android-besturingssysteem voor smartphones is een directe concurrent van het mobiele OS dat Apple voor zijn iPhone gebruikt.

Concurrentie verhevigt

Apple zou interesse hebben gehad in AdMob om geld te verdienen aan de gratis iPhone-applicaties die in de iTunes App Store staan. Daar is op dit moment geen verdienmodel voor. Google heeft een voorsprong op het gebied van mobiele advertenties. AdMob is nu van Google. Apple zou de aanschaf van de startup ook overwogen hebben als een defensieve aankoop tegen concurrentie van Google, aldus anonieme bronnen van de Wall Street Journal. AdMob verkoopt namelijk advertenties die binnen applicaties draaien en heeft toegang tot data over de App Store.

Ondertussen wordt Google steeds ambitieuzer op het gebied van digitale muziek. Een tak van sport waar Apple lange tijd al dominant is met iTunes en de bijbehorende online-muziekwinkel. Google toont in de eerste versie van zijn Chrome OS naast - het nu door Apple aangekochte - Lala ook eeen geïntegreerde muziekdienst. Apple overweegt ondertussen een dienst op te zetten die vergelijkbaar is met de online service van Lala.

Apple houdt zich koest

Vooral Google aast steeds vaker op startups. Naast AdMob kocht het bedrijf display advertentiemaker Teracent en Gizmo5, een Skype-kloon. Vorige week lijfde het bedrijf AppJet in, een maker van online samenwerkingssoftware met het oog op de beta-dienst Google Wave.

Volgens anonieme bronnen oriënteert Apple zich op dit moment op de mobiele markt. Het bedrijf zou voor de iPhone technologie willen kopen die het nog niet in eigen huis heeft.