Apple zag aanvankelijk meer toekomst in de dvd-speler in plaats van een cd-brander. De consument toont echter meer belangstelling voor systemen waar een cd-brander bij geleverd is. "Meer dan 40 procent van de pc's wordt tegenwoordig standaard met een cd-brander verkocht", zegt Chris LeTocq van onderzoeksbureau Gartner tegen CNET. "En dat merkt Apple in de verkoop van zijn systemen. De consument kiest eerder voor een machine met een cd-brander, dan eentje zonder." Apple is volgens analisten 'de mist in gegaan' door op het verkeerde paard te wedden. Apple koos voor de dvd in plaats van de cd-brander. Onderzoeksbureau Dataquest verwacht dat dit jaar wereldwijd in totaal zo'n 34 miljoen cd-branders verkocht zullen worden. De dvd-brander blijft sterk achter met maximaal 1 miljoen dit jaar. Om terug te slaan, bekijkt Apple volgens bronnen binnen het bedrijf op dit moment de mogelijkheden die Pioneer kan bieden. Dit bedrijf heeft een dvd-brander die in het eerste kwartaal van volgend jaar op de markt komt. Daarmee kunnen zowel cd's als dvd's gemaakt worden. Verwacht wordt dat apple in hetzelfde kwartaal met een serie nieuwe Macs op de markt komt. Behalve de dvd-brander bekijkt Apple ook andere mogelijkheden zoals de combinatie dvd en cd-brander en alleen de cd-brander. De branders zijn bedoeld voor zowel de iMac als de standaard-computers van Apple. Een woordvoerder van Apple weigert echter op de geruchten in te gaan met de mededeling dat het bedrijf geen uitspraken doet over 'systemen die nog niet officieel gelanceerd zijn.' Steve Jobs, CEO van Apple, gaf afgelopen week zelf toe tijdens de bekendmaking van de winstwaarschuwing dat Apple 'geblunderd' had door te verzuimen zijn computers te voorzien van een cd-brander. De mogelijke keuze van Apple voor een dvd-brander moet gezocht worden in de mogelijkheid om extra opslagcapaciteit aan te bieden. Slechts een enkele dvd-speler is in staat om dvd-ram schijven te lezen. Dit is het gevolg van de verschillende standaarden die er nu nog bij dvd-branders zijn.