Tjonge, sommige mensen zijn dus daadwerkelijk enthousiast over Apple's 'gulle' aanbod van goedkopere accu's dan gebruikelijk voor oudere iPhones. Raar, want Apple klopt gebruikers geld uit de zak met een update die ervoor zorgde dat oude iPhones trager werden. Misschien wordt het tijd om te erkennen dat Apple een verrot bedrijf is.

Geen bug, feature

Mocht je tijdens de feestdagen het technieuws hebben gemist en verstandig genoeg bent geweest om gewoon te genieten van kerst en nieuwjaar een opfriscursus: gebruikers ontdekten dat hun oude iPhones (tot en met de iPhone 7) trager werden met de nieuwe versie van iOS.

Dat werd bevestigd door benchmarker John Poole die concludeerde dat Apple daadwerkelijk een feature had toegevoegd aan iOS 10.2.1 die iPhones opzettelijk vertraagde. Op heterdaad betrapt gaf Apple toe dat dit inderdaad het geval was met toestellen die oudere accu's hadden. Maar niet gevreesd, dit is namelijk een feature!

Andere oplossingen

Apple legde uit dat de functionaliteit de 'gebruikerservaring verbeterde' door de prestaties over de hele linie te vertragen. Accu's leveren minder als ze ouder worden en dat kan ertoe leiden dat apparaten onverwacht uitschakelen. Het bedrijf loste dat vorig jaar op met een software-aanpassing voor iPhone 6-serie die de gebruikerspieken 'oplost' door de CPU minder hard te belasten. Inmiddels is de 'feature' ook beschikbaar voor de iPhone 7 sinds iOS 11.2.

Dankjewel. Dit soort features kan ik missen als kiespijn. Wat dacht je van iets simpels als een melding om ons te vertellen dat de accu vervangen moet worden. In plaats daarvan hoorde je er met geen woord over, zodat Henk en Ingrid alleen maar merkten dat hun iPhones trager werden. "Oh, ik weet wat ik moet doen: een nieuw toestel kopen!"

Dit past allemaal in Apple's lange traditie om klanten te conditioneren als laboratoriummuizen om steeds de nieuwste (lees: duurste) producten te kopen. Apple beweerde in zijn 'spijtbetuiging' dat het bedrijf nooit iets zou doen om bewust de levensduur van hardware te verkorten of om de gebruikerservaring te verslechteren zodat ze upgraden naar iets nieuws.

Natuurlijk. Als dat inderdaad zo was, waarom leverde Apple de feature dan zo smiechterig af? IDG-collega Evan Schuman, al lang een groot Apple-fan, analyseerde de spijtbetuiging van Apple in detail en vond dat die behoorlijk wat ontbeerde. Apple's aanbod voor een nieuwe accu is voor hem onvoldoende. "Wat dacht je van een gratis accu voor de mensen die hinder ondervinden? Wat dacht je van een aanpassing in de garantievoorwaarden om het vijf jaar te ondersteunen? Wat dacht je van accu's die langer meegaan?" Prima vragen.

Worden we nu wakker?

Sommige van mijn vrienden in de techsector denken dat Apple-klanten nu wakker worden geschud en niet meer als lemmingen in de rij gaan staan voor de nieuwste iPhone. Sommigen wijzen op de collectieve rechtszaken die nu komen. Zo mijn ZDNET-collega Jason Perlow, die stelt dat de reputatie van Apple permanent is beschadigd en Apple veel goodwill en loyaliteit heeft verspeeld.

Dat denk ik niet. Als je het hebt over kritiekloze loyaliteit op een merk, heb ik heb nog nooit zoiets meegemaakt als mensen die zijn betoverd door Apple. Het bedrijf heeft net zijn beste jaar achter de rug. Zelfs met een pijnlijk Mac-gat en batterygate denk ik dat het Apple prima zal vergaan in 2018. Apple-fans zullen nog tenminste een aanvullende grote blunder pikken voor ze het opgeven. Dat kan een heel naïeve gedachte van me zijn, maar goed, ik betaal ook geen duizend euro voor een nieuwe smartphone.