Het ene dure hebbedingetje leidt dus tot de aanschaf van andere bling-bling. De duurste Watch Edition kost toch al 17.000 dollar en als je er dan toch eentje wil hebben kijk je ook naar een exclusievere smartphone, zo is de logica. En daar valt wel wat voor te zeggen, want je kan natuurlijk niet met zo'n goud belegde Watch een simpele iPhone 6s bedienen.

Dan kan er nog wel 26.000 dollar bij

En dus spint Vertu garen. Het voormalige topmerk van Nokia (echt waar, geen geintje) komt nu met de New Signature Touch waarvan het topmodel in goud uitgevoerd al ras 26.000 dollar en dat moet ook wel want de smartphone moet vanzelfsprekend wel duurder zijn dan de Watch. Wat dan niet lekker zit is dat de gouden telefoon draait op Android 5.1 en dat matcht dan weer net niet.

Maar volgens Vertu gaat het erom dat Apple vooral vrouwen en jongeren opwarmt voor de luxe-markt en dan komen ze Vertu vanzelf tegen. Vooral in het Midden-Oosten schijnen de verkopen in de lift te zitten, schrijft The Verge, maar ook Europa en de VS doen een dure duit in het zakje.