Altijd leuk, die marktanalisten. Een heel legertje stelde bij de introductie van de eerste iPhone in 2007 dat het niks zou gaan worden. De rest is geschiedenis. Sindsdien schieten de marktvorsers meestal door naar de andere kant, zeker als Apple met iets nieuws komt. Dan staat er een miljoenenpubliek te trappelen om de slaapzak uit te rollen voor de Apple Store, zo is de veilige voorspelling.

Prijsschieten

Toch is lang niet elke glazen bol even betrouwbaar en zo lopen de schattingen wild uiteen. Voor de komende Apple Watch is dat niet anders. Volgens de Wall Street Journal laat Apple er zo'n 5 a 6 miljoen bouwen. Analisten houden het eerder op 20 miljoen stuks. En volgens Digitimes heeft Cupertino onderdelen besteld voor maar liefst 50 miljoen slimme horloges.

Ook over de prijs is het prijsschieten, constateert The Register. De goedkope versie gaat 350 dollar kosten, dat staat vast. Maar de blingbling-versie? 1000 dollar, 5000 dollar of nog veel duurder?