Diverse media nemen de geruchten over prijsverlagingen voor Macs als waar aan. De vraag lijkt nu te zijn hoeveel Apple de prijzen gaat verlagen. Analisten van gerenommeerde onderzoeksbureaus spreken van prijsdruk door de populariteit van netbooks en door de kredietcrisis. Het prijsargument is al aangegrepen door Microsoft in een nieuwe reclamecampagne, waarin het 'gewone gebruikers' laat shoppen naar laptops met grote schermen onder de duizend dollar.

Lage marges

Netbooks verkopen weliswaar flink, maar hebben relatief lage marges. Dat heeft ook processorproducent Intel al aangegeven, wiens Atom-chip nu dienst doet in het gros van die mini-laptops. Toch zou Apple nu gaan reageren op de concurrentie van die kleine, goedkope laptops. AppleInsider meldt op basis van anonieme, ingewijde bronnen dat er goedkopere Macs aankomen. Dat gaat dan om de instapmodellen: 13 inch MacBooks en 20 inch iMacs.

Apple draait al jaren met financieel goede marges, zij het met een klein marktaandeel. De marge op de iPhone is begin 2007 al geschat op 50 procent. De Mac-maker heeft echter ook last van de kredietcrisis en ziet de verkoop wat afnemen. Ondertussen maken pc-producenten de netbooks langzaam aan juist wat groter en krachtiger. Daardoor wordt het gat met laptops qua omvang en mogelijkheden kleiner.

'Troep'

Apple-ceo Steve Jobs heeft zich eerder al laatdunkend uitgelaten over goedkope computers, zoals netbooks. De charismatische topman zegt dat een laptop onder de 500 dollar troep is. Zowel de mede-oprichter als het bedrijf hebben dergelijke kritiek eerder ook geuit op laaggeprijsde desktops. Dat was voordat Apple in januari 2005 zelf kwam met de goedkope Mac mini.

Het instapmodel van die kleine machine kostte 499 dollar, maar had geen toetsenbord, muis of monitor. Apple kan een dergelijke besparing echter niet doorvoeren voor zijn MacBooks en iMacs.