Apple is van plan deze herfst grote wijzigingen door te voeren in zijn garantie- en reparatiebeleid. Daarvan is technisch personeel deze week intern op de hoogte gesteld door vice-president Tara Bunch, meldt AppleInsider. De aanpassingen moeten de kosten voor reparaties verlagen of de dienst aantrekkelijker maken voor consumenten.

AppleCare voor alle producten

Zo wil Apple van zijn AppleCare Protection Plan, een betaalde uitbreiding van de standaardgarantie, een abonnementsvorm maken die is gekoppeld aan de consument en niet aan een productie. Alle Apple-producten van de klant moeten eronder gaan vallen. Ook zou de standaard telefonische ondersteuning van 90 dagen naar 1 of 2 jaar gaan.

Snellere reparaties

Apple zou ook iPhones, iPods en iPads sneller willen repareren. Momenteel krijgen klanten bij reparaties nog vaak een vervangend toestel opgestuurd, maar dat moet voortaan vaker om hetzelfde apparaat gaan. In Apple Stores worden meer reparaties mogelijk. Vanaf de zomer zouden ook het scherm, de camera, de standbyknop en het moederbord in de iOS-apparaten in de Apple Store zelf kunnen worden vervangen. De kosten voor reparaties, ook voor klanten die geen garantie meer hebben, zouden omlaag gaan.

Nederlands garantierecht

Apple erkent sinds mei 2012 dat de producten die in Nederland worden verkocht onder het Nederlandse garantierecht vallen. Daar was lange tijd gesteggel over met de Consumentbond, aangezien Apple voor die tijd slechts zijn eigen garantie - die korter duurt - communiceerde naar zijn klanten. Apple stelde in januari dat het de klant het garantierecht beter gaat communiceren.