Avatar is een 3D animatiefilm die grotendeels op basis van computer generated graphics tot stand is gekomen. Deze graphics worden beeldje voor beeldje gegenereerd (renderen) op flink uit de kluiten gewassen computers. Het renderen van Avatar is uitgevoerd door Weta digital. Dit Nieuw-Zeelands bedrijf levert de faciliteiten voor het renderen van computer animaties. Hun computerpark telt 40.000 processoren en 104 terabyte aan geheugen. De hardware bestaat uit HP blades, 10 Gigabit netwerk en een grote hoeveelheid storage. Weta heeft zijn sporen al verdiend met films zoals bijvoorbeeld The Lord of the Rings. Gollum, het naargeestige creatuur uit die film, is volledig afkomstig van de hardware van Weta.

De hoeveelheid data die Weta kan verwerken klinkt als een uitdaging. Voor Avatar werd 7 a 8 gigabyte per seconde aan data gegenereerd, 24 uur per dag. Een enkele minuut van de 166 minuten durende film kost circa 17 gigabyte aan data. En reken maar dat er meer minuten beeldmateriaal is gerenderd dan dat er in de film is opgenomen.

De datastroom is niet de enige uitdaging. Omdat de processoren continu volop aan het rekenen zijn, is ook de warmteproductie enorm. Standaard luchtkoeling is niet in staat om de warmte af te voeren. Daarom zijn de serverrekken van Weta uitgevoerd met waterkoeling. De hoeveelheid koeling kan daarmee per rek gecontroleerd worden.

Boordkarton had zijn charme, maar doe ons maar het modernere werk. Vooral naar de 'making of' kijken we reikhalzend uit.

Bron: Techworld