Ballmer karakteriseert IBM als een ‘verwelkte bloem’ binnen de grote spelers van de technologie. In het interview dat de Amerikaanse krant met de directeur hield, liet Ballmer zich kritisch uit over de strategie van IBM in het aflopen decennium. Onder meer de beslissingen van IBM om zich terug te trekken uit netwerkapparatuur, harddisks en de markt voor personal computers vindt de CEO onbegrijpelijk. Volgens Steve Ballmer moeten technologische bedrijven constant marktverbreding en diversiteit najagen om relevant en ‘alive’ te blijven.

“IBM is het bedrijf dat erom bekend staat dat ze de andere kant opgaan”, zegt Microsofts topman. “De ‘footprint’ van IBM is vandaag de dag smaller dan die was toen het bedrijf begon. Ik ben er niet zeker van dat dit op de lange termijn voordeel biedt voor de aandeelhouders.”

Omgekeerd beeld

Voor aandeelhouders heeft strategie van IBM vooralsnog goed uitgepakt. De afgelopen tien jaar zijn aandelen IBM met ongeveer 30 procent in waarde gestegen, terwijl Microsoft haar aandelen in tegenovergestelde richting zag bewegen: een daling van 30 procent.

Ook Bob Muglia, directeur van Microsoft Servers and Tools Business, laat zich negatief uit over ‘Big Blue’. In een interview met dezelfde krant werd hem gevraagd van welke cloudconcurrenten hij ’s nachts wakker ligt. IBM hoort daar in ieder geval niet bij, want toen het gesprek op IBM aankwam, antwoordde Muglia: “Ik denk niet dat IBM de race bijhoudt.”

IBM verkocht in 1999 haar netwerktak en heeft na die beslissing langzaam ook andere hardwaretakken met een lage winstmarge de deur uit gedaan. Volgens IBM is het verstandiger om zich te concentreren op bedrijfsactiviteiten met een hoge winstmarge en kan het ‘vuile werk’ beter opgepakt worden door jongens als Hewlett-Packard. Momenteel steekt het New Yorkse bedrijf de meeste energie in het ontwikkelen van software en diensten. Wat betreft hardware concentreert het bedrijf zich voornamelijk op de verkoop van hardware met hoge marges, zoals bijvoorbeeld Unix-servers en mainframes.

Xbox, Bing en Windows Mobile

Microsoft is de afgelopen 10 jaar een geheel andere kant opgegaan. In plaats van zich te blijven concentreren op software, is Microsoft hardware en spelconsoles gaan ontwikkelen en zich bezig gaan houden met nieuwe markten zoals deze voor zoekmachines en mobiele software. In de visie van het bedrijf complementeren deze markten de bestaande strategie waarin de verkoop van Windows en Office de belangrijkste wapenfeiten zijn.

Bron: Techworld