Het lijkt veel op ip-telefonie, maar volgens BBned-directeur Hans Rietkerk is het totaal anders. "Het is gewoon als normaal bellen met het vaste toestel. We combineren alleen spraak en data over hetzelfde netwerk." Consumenten en zakelijke abonnees van BBned kunnen bij zo'n dertig partners - internetproviders of goedkope belbedrijven zoals bijvoorbeeld Scarlet, Quicknet en BBeyond - een abonnement afsluiten voor bellen via dsl. Het KPN-abonnement kan dan opgezegd worden. Wie via de lijnen van BBned een ander belt die ook bij BBNed is aangesloten, hoeft geen gesprekskosten te betalen. "Dit kan vooral voordelig zijn voor bedrijven die intern bellen of naar een ander kantoor", aldus Rietkerk. Wie via BBned belt naar een andere netwerk zoals KPN, wordt automatisch doorgeschakeld via een carrier pre select zoals Scarlet/Onetel. "Dit is altijd nog 30 procent voordeliger dan de telefoonlijn van KPN", aldus BBned. "In Amerika verwachten marktonderzoekers dat 15 procent van de mensen in 2006 zijn telefoonaansluiting heeft opgezegd. Ik verwacht dat dat in Nederland nog hoger zal zijn", voorspelt Rietkerk.

Ip-telefonie

"Het verschil tussen bellen via dsl en ip-telefonie is dat je voor ip-telefonie een ander toestel nodig hebt", legt Rietkerk uit. "Voor bellen via dsl is dat niet nodig. Je houdt je eigen toestel dat je aansluit op een Integrated Access Device-modem en je houdt eigen telefoonnummer. Bij bellen via dsl gaat het bellen niet ten koste van de datasnelheid." Voor bellen via dsl wordt maandelijks een vast bedrag aan abonnementsgeld gevraagd. De hoogte daarvan bepaalt de service provider. "In de toekomst krijg je pakketten. Wie veel belt en weinig internet, krijgt dan bijvoorbeeld het belabonnement gratis of andersom." BBned verwacht dat het aantal service providers waar klanten een abonnement kunnen bestellen snel zal toenemen. "Op datagebied hebben we nu landelijk een dekking van 85 procent, op telefoniegebied is dat 75 procent." Wie in aanmerking wil komen voor bellen via dsl, kan online de postcodecheck doen.