Als er één beroepsgroep is die tientallen bedrijfsfilms ziet in een week, dan zijn het wel de voice-over stemmen die al deze video's moeten inspreken. Omdat stemmen zelf geen bedrijfsfilm maken, kunnen ze objectief naar de producties kijken waarvoor ze worden geboekt. Voice Over Agency heeft ervaren stemacteurs gevraagd waaraan een goede bedrijfsfilm voldoet, wat resulteert in deze shortlist van 5 bedrijfsfilmtips.

1. Kies het juiste productiebureau

Als je doelgroep B2B is, met overwegend iets oudere beslissers, is een jong content bureau waar de gemiddelde leeftijd rond de 25 jaar is, niet altijd de beste keuze. Het is prettig als de producer (net als de voice-over) zich kan inleven in het bedrijf. Qua inspiratie raden wij Youtube kanaal van Coolblue aan. Zij weten een hele brede doelgroep aan te spreken. Tevens inspireert dit bedrijf als het gaat om humor en de juiste tone-of-voice van nu.

2. Wees bescheiden en eerlijk

Veel bedrijven (die hun eerste bedrijfsfilm laten maken) hebben de neiging om er zoveel mogelijk in te vertellen. Simpelweg omdat ze zichzelf of het product heel erg goed vinden. Klinkt logisch. Maar mensen hebben anno 2018 een zeer ontwikkelde bullshit-detector. Probeer zo eerlijk en bescheiden mogelijk te communiceren, want als na 10 seconden je video al ongeloofwaardig wordt bevonden, is de stopknop snel gevonden en alle moeite voor niets geweest.

3. Blijf onder de 60 seconden

Er is een reden waarom heel veel kleine bedrijven soms wel bedrijfsfilms van 10 minuten maken, en grote bedrijven liever onder de 60 of 30 seconden blijven. Grote bedrijven weten dat het lastig is om kijkers vast te houden, en zeker online zullen de cijfers in je online video dashboard dit al snel vertellen. Maar ook bij video geldt: hoe korter je het houdt, hoe sneller je tot de kern komt. En dat is weer belangrijk als je wilt dat mensen de boodschap onthouden.

4. Kies de juiste sprekers

Een bedrijfsfilm blijft video, en het oog wil daarom ook wat. We zeiden dat je eerlijk moet zijn, maar wees ook eerlijk naar jezelf. Niet iedereen ziet er goed uit op film, ook al staat er directeur op je visitekaartje. Let hier dus op, ook als het gaat om het spreken zelf. Zaken als een monotone stem, een zwaar accent of moeite met articuleren zijn ook aandachtspunten. Anders kan er irritatie ontstaan en leidt dat weer af van de boodschap.

5. Kies de juiste voice-over

Als voice-over agency zien we gelukkig vaak veel kloppende voice-overs bij een film. Maar soms ook minder. Wij zeggen vaak: beoordeel de stemacteur op klankleeftijd (liefst overeenkomstig met de beoogde doelgroep) en kies een mannenstem bij een mannelijke doelgroep en een voice-over vrouw bij een vrouwelijke doelgroep. Er is een reden waarom bierreclame altijd door een voice-over man wordt ingesproken. Je kunt hier vanaf wijken, maar met deze stelregel zit je altijd goed bij het kiezen van een professionele voice-over.