Dat stelt althans de NPD Group. De verkopen van het nieuwste besturingssysteem van Microsoft liggen volgens het marktonderzoeksbureau 62,5 procent boven die van Windows 2000 in de eerste maand. De Vista-verkopen zijn wel 4 procent lager dan de bedrijfsverkopen van XP in de eerste maand, zo meldt CNet.

Volgens NPD-analist Chris Swenson zijn de resultaten desondanks indrukwekkend. Microsoft wacht met het op grote schaal promoten van Vista tot de introductie van het besturingssysteem voor consumenten, eind januari. XP werd tegelijkertijd uitgebracht voor bedrijven en consumenten.

Swenson verwacht dat de reclamecampagne die de consumentenintroductie van Vista zal vergezellen, ertoe zal leiden dat ook bedrijven het systeem vaker zullen aanschaffen.

Of de introductie van Vista voor bedrijven werkelijk zo'n succes is als de NPD Group claimt, is moeilijk te beoordelen. De marktonderzoeker heeft het succes van Vista onderzocht door te kijken naar de Amerikaanse verkopen via wederverkopers. NPD weet niet hoeveel licenties Microsoft direct aan bedrijven verkoopt.

Microsoft zelf heeft hoge verwachtingen van Vista. Het softwarebedrijf verwacht dat bedrijven sneller zullen overgaan tot de aanschaf van Vista dan het geval was bij XP. Bron: Techworld