Ict'ers en andere technici kampen steeds minder met een nerdy-imago, ze worden ook steeds beter gewaardeerd door werkgevers. Dat concludeert detacheerder Trius na een eigen onderzoekje onder vijfhonderd hts'ers, waar dus ook ict'ers onder vallen. De helft stelt volgens het bedrijf dat de werknemers zich beter gewaardeerd voelen. "Zij denken dat dit komt door meer media aandacht voor de technische sector en een toenemende vraag naar techneuten", zo schrijft het bedrijf in het persbericht erover. Ook het gegeven dat bedrijven meer zitten te springen om hoger opgeleide technici zou een aandeel hebben in de verbetering van het beeld.

Doorgroei

"Verrassend is dat hts’ers niet meer warmlopen voor een leaseauto of laptop," schrijft Trius over de drijfveren van werknemers. "Slechts 3% is hiermee nog over te halen. Meer dan de helft vindt goede doorgroeimogelijkheden belangrijker."

Het was al bekend dat werkgevers communicatieve vaardigheden en het nemen van initiatief belangrijker vinden dan puur technische vaardigheden. Dat was althans de uitkomst van een onderzoek in opdracht van Microsoft afgelopen december onder directeuren. "Veel mensen gaan er vanuit dat het bouwen van software een eenmansbezigheid is, waarbij je opgesloten in een kantoor heel veel code schrijft", schreef Bill Gates indertijd voor de BBC, "maar dat is helemaal niet waar."

Smal imago

Ondanks de 'ont-nerdering' van de ict'ers die Trius waarneemt, ziet de branchevereniging ICT~Office dat binnen de jongere generatie anders. "Het imago van de ict is wat ons betreft te smal", zegt Bart Pegge, beleidsadviseur onderwijs bij ICT~Office. "Het is nog teveel gericht op de technische kant, terwijl het volgens ons ook moet gaan om de kant van het oplossen van problemen en de carrièremogelijkheden." Wie eenmaal begonnen is, legt Pegge uit, ziet dat ook snel in, "maar bijvoorbeeld scholieren weten niet goed wat ze moeten verwachten."

De vereniging wil een imagocampagne op poten zetten om meer jongeren naar de beroepen te lokken om het tekort op te vullen. Daarvoor wil de groep jongeren 'direct aanspreken' op bijvoorbeeld scholen, zo zegt Pegge. Automatiseringgids meldt dat de vereniging de financiering (circa 1,6 miljoen euro) niet rond kan krijgen en dat de campagne dus is afgeblazen, maar dat spreekt Pegge tegen. "We zijn nog bezig met het op poten zetten, maar waar dat bericht vandaan komt weten we niet", stelt hij. "Op dit moment zijn we bezig met het werven van meer organisaties om de campagne breed te trekken, maar we hebben de middelen." Bron: Techworld