Het hoofdkantoor van UPC werd donderdag belaagd door de media en boze kabelklanten. De pers was er voor een persconferentie over set-top boxen. Toine van Daelen, voorzitter van gebruikersvereniging TGV, trok met Pieter – Breekijzer - Storms en een dertigtal klagers in een Engelse dubbeldekker naar het kantoor. "Het ging niet op zijn breekijzers", zegt Van Daelen. Het gezelschap werd keurig te woord gestaan, eerst door woordvoerder Joe Simmons en later door directeur Henk Koning. Zo'n 25 klachten van individuele gebruikers werden overhandigd en Koning hield een exposé over de huidige problemen bij UPC Nederland. Over het UPC Garantie Plan werd niet gesproken. Over dit garantieplan zijn zowel de TGV als de Consumentenbond niet te spreken. UPC maakte vanmorgen bekend dat klanten in de toekomst geld terugkrijgen als storingen niet binnen een dag zijn opgelost. "Indien een serviceonderbreking langer dan 24 uur duurt, krijgen medewerkers van de klantenservice de vrijheid om twee dagen te vergoeden voor elke dag dat een dienst onderbroken was", aldus UPC. "Het legt de bewijslast bij de consument", zegt Van Daelen. "Als je e-mail het een aantal keren niet doet, wat heeft dat dan te maken met de online tijd van je pc? Het zijn vaak korte storingen." 'UPC moet betalen' De Consumentenbond staat aan de kant van de gebruikersverenigingen. "Er is gekozen voor het opleuken van een bestaande klachtenregeling", zegt woordvoerder Ewald van Kouwen. "Het beoordelen van individuele klachten is praktisch niet haalbaar met deze aantallen klachten." De gebruikersvereniging en de Consumentenbond zien meer in een oplossing zoals die is getroffen met Casema. "Zeg een keer 'sorry' tegen je klanten en maak een financieel gebaar", raadt Van Kouwen het kabelbedrijf aan. "Maak eenmalig 50 tot 75 gulden over en geef korting op de abonnementskosten in de regio's waar de kabeldienst niet best is." UPC kondigde vanmorgen naast het Garantie Plan ook aan dat er enkele maatregelen worden genomen om de internetdienst te verbeteren. Zo wordt de bandbreedte in enkele delen van Nederland groter. "Dit zet geen zoden aan de dijk", aldus Van Daelen. "Het probleem zit in overbelaste routers en te grote wijksegmenten."