Volgens de initiatiefnemers gaat het om een primeur in de Benelux. De Lijn werkt bij de proef samen met Proximus, dat een dochterbedrijf is van Belgacom. De test moet van start gaan in Gent en Antwerpen, meldt de Belgische krant De Standaard.

Om een tram- of buskaartje te kopen, stuurt de reiziger een aanvraag-sms naar Proximus. Als antwoord krijgt de reiziger een vervoerbewijs terug in de vorm van een sms. Dit sms'je is voor De Lijn een geldig vervoerbewijs en wordt afgerekend via de mobiele-telefoonrekening (postpaid). Bij prepaid-gebruikers wordt het bedrag afgetrokken van het beltegoed.

Volgens Belgacom kunnen alle Proximus-klanten, zonder zich vooraf te registreren, van het systeem gebruikmaken. De vervoersmaatschappij is in overleg met andere aanbieders van mobiele telefonie om het systeem op termijn aan alle reizigers te kunnen aanbieden, ongeacht hun telecomaanbieder.

De proef van Proximus en De Lijn gaat zeker een half jaar duren. Als de proef slaagt, wordt het systeem volgend jaar in heel Vlaanderen geïntroduceerd.