De omzet uit bellen via vaste lijnen daalde vooral in de consumentenmarkt. Uit 'voice wireline' (vaste telefonie via analoge lijnen) haalde KPN in het derde kwartaal 168 miljoen euro, 30 miljoen minder dan een jaar eerder. Op zakelijk terrein is de daling minder scherp, ook omdat vast bellen en internet daar onder dezelfde noemer staan.

De omzet uit mobiele telefonie levert een ander beeld op. De omzet van de tak 'Wireless services' (voice, data, internet) nam juist in de consumentensector toe (+3,2 procent), en in de zakelijke markt af (-3,7 procent). KPN ziet een dalend aandeel voor 'voice' in dit onderdeel, dat deels opgevangen wordt door een stijging aan inkomsten uit datadiensten.

Minder roaming

KPN wijt de afname in belomzet aan de recessie, door toezichthouders opgelegde tariefverlagingen en het feit dat minder mensen met vakantie gaan en dus roamingkosten betalen.

KPN zag de totale omzet in het derde kwartaal dalen met 5,1 procent naar 3,3 miljard euro. Het grootste deel van de omzetdaling komt door de verkoop van Getronics-onderdelen en tegenvallende cijfers bij iBasis, aldus KPN. "Deze daling werd deels gecompenseerd door vermindering van arbeidsplaatsen, verdere kostenbesparingen en selectieve prijsverhogingen", schrijft KPN.