Analist Bryan Blair denkt te weten hoe BlackBerry kan terugkrabbelen van de afgrond. BlackBerry moet gewoon ophouden met pogingen terug te keren op de high-end markt en zich toeleggen op budgettoestellen. “Wees de Hyundai van de mobiele wereld”, adviseert de analist in een open brief aan de nieuwe BlackBerry CEO John Chen, die onder meer is gepubliceerd door techsite BGR.

"Bij Hyundai/Kia weten ze dat ze geen Mercedes of BMW zijn, maar ze maken een degelijk, redelijk geprijsd product dat de behoeftes en prijspunten van een belangrijk marktsegment raakt”, schrijft Blair. “En dat heeft ertoe geleid dat ze 's werelds nummer vijf in de autosector zijn en ze verkopen 7 miljoen stuks per jaar.”

Met dat in het achterhoofd, denkt Blair dat de sleutel tot een terugkeer op de mobiele markt ligt in goedkope handsets, het liefst in een hoop verschillende kleuren. Middenklasser Q5 was wat hem betreft een goed begin. Ook het toetsenbord blijft een aantrekkelijk punt en de analist denkt dat er wel degelijk een markt voor is. Ook moet BBM agressief gepusht worden, iets waar BlackBerry pas net – nu WhatsApp al jaren marktleider is – mee is begonnen.