Op de Mobile World Congress in Barcelona zei Research In Motion (RIM)-topman Jim Balsillie tegen Reuters een touchscreen BlackBerry te overwegen, indien er voldoende vraag naar is. "Je moet niet dogmatisch zijn over het uiterlijk van je product, maar luisteren naar de voorkeuren van de consument", aldus Balsillie.

Samenwerking met Vodafone

Volgens Balsillie komt zijn bedrijf "in de nabije toekomst" ook met apparaten die gebaseerd zijn op HSDPA. Deze snelle draadloze technologie is in opkomst in Europa en wordt in de VS al aangeboden door AT&T.

Terwijl andere producenten van mobiele apparaten zich rechtstreeks richten op de consument, blijft RIM tevreden dat zijn verkoopstrategie via telecomaanbieders loopt. Zo werd gisteren bekendgemaakt dat Vodafone met RIM zal samenwerken aan nieuwe consumentendiensten voor BlackBerry. Diensten en toepassingen van Vodafone zullen geïntegreerd worden met het BlackBerry-systeem.

Storing als achilleshiel

Tegelijkertijd ondervonden Amerikaanse consumenten en zakelijke klanten van BlackBerry gisteren last van een fikse technische storing. Volgens RIM was deze na enkele uren verholpen, maar ook daarna bleef de e-mailbezorging haperen. Bij een grootschalige storing in april 2007 konden duizenden klanten niet bij hun e-mail.

Omdat de betrouwbaarheid van de BlackBerry vooral voor zakelijke gebruikers belangrijk is, noemde een communicatiedeskundige grote storingen de 'achilleshiel' van RIM. Veel Amerikaanse politici en campagneleiders gebruiken hun BlackBerry bijvoorbeeld intensief tijdens de presidentiële voorverkiezingen. De meeste getroffen politici en woordvoerders reageerden echter gelaten; een enkeling vond het zelfs wel prettig dat hij even geen mails hoefde te beantwoorden.