Smsdienstenfilter.nl dekt 'nagenoeg het grootste deel van de markt', meldt een woordvoerder van het Ministerie van Economische Zaken tegen Webwereld. SMS-dienstverleners, telecombedrijven, service providers en contentaanbieders werken mee aan de blokkeersite. Die is een uitvloeisel van de aangescherpte SMS Gedragscode die eerder dit jaar werd aangenomen.

Staatssecretaris Heemskerk van EZ is volgens de woordvoerder blij dat het sms-filter nu operationeel is, zodat onder meer kan worden voorkomen dat kinderen dure sms-diensten afnemen die soms gratis lijken door misleidende internetreclames. Het ministerie meldt dat de branche goed in de gaten wordt gehouden om te controleren 'of dit alles voldoende is om te voorkomen dat kinderen weer de dupe worden'. OPTA en de Consumentenautoriteit zullen er volgens EZ op blijven toezien dat SMS-aanbieders de regels naleven.

Drie dagen

Uiterlijk drie dagen nadat het filter is ingeschakeld, krijgt de eigenaar van een nummer geen enkele sms-abonnementsdienst meer. Bepaalde diensten wel ontvangen kan niet. De blokkade geldt voor onbepaalde tijd.

Consumenten kunnen de blokkade inschakelen door - tegen normaal tarief - een sms naar 1555 te sturen. Het commando moet ook weer per sms worden bevestigd. De bevestigingssms kost 0,25 euro 'om de kosten te dekken'.

Afgelopen jaar toonden onderzoeken van Stichting De Ombudsman en Stichting Mijn Kind Online aan dat sms-bedrijven nog steeds veel misleidende internetreclames inzetten om zelfs jonge kinderen dure ringtone-abonnementen aan te smeren.